Wednesday, December 24, 2014

Kit Siang guna "peluru" percuma tembak PAS (24/12/14)

Beberapa jam lepas dalam posting terakhir saya “Jangan cabut nyawa PAS” saya menulis:

Tambah gawat lagi apabila ada pula pimpinan PAS, setakat ini 3 AJK Pusat (yang juga ahli Parlimen PAS) yang membangkitkan secara terbuka bahawa konon-kononnya usaha terbaru kerajaan PAS di Kelantan tidak mendapat “restu” JK PAS Pusat?! Mengapa ianya dibangkitkan secara terbuka diperingkat ini? Bagi saya tiada rasional yang dapat dijelmakan selain “pendedahan tidak matang” ini menambahkan lagi persepsi buruk terhadap PAS, seakan bukan sahaja DAP dan PKR tidak setuju malah PAS sendiri tidak sekata dalam membawa perkara ini!”
Ternyata tindakan mereka (3 AJK PAS Pusat itu)sengaja memberi peluru untuk menembak PAS, seakan suatu tindakan yang terancang, apabila sebuah portal berita melaporkan kenyataan Ketua Pembangkang DAP di Parlimen, Lim Kit Siang berkenaan isu ini. Laporan itu menyebut:

If the Kelantan assembly special meeting to push through the implementation of hudud, which even the PAS central committee is unaware of, is held, I see no purpose in my attending any future Pakatan Rakyat presidential council meetings, and I leave it to the party to decide on its next course of action," Lim said in a statement today.
(“Jika mesyuarat khas Dewan Undangan Negeri Kelantan yang bersidang bagi meluluskan perlaksanaan hudud, yang Jawatankuasa PAS Pusat pun tidak tahu menahu, diadakan, saya tidak nampak apa gunanya saya menghadiri mesyuarat majlis presiden PR yang akan datang dan saya serahkan kepada parti untuk memutuskan tindakan seterusnya,” kata Lim dalam satu kenyataan hari ini)

Pemimpin-pemimpin PAS berkenaan (ahli-ahli Parlimen Parit Buntar, Kuala Kerai dan Shah Alam) secara terbuka mendakwa kononnya tindakan kerajaan negeri Kelantan itu tidak pernah dibincang atau dibangkitkan dalam mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat. Tak lama setelah itu Kit Siang pun terbit dengan kenyataan mahu memboikot mesyuarat majlis presiden PR dan mendakwa “even the PAS central committee is unaware….” (malah Jawatankuasa PAS Pusat pun tidak tahu menahu).
Tidakkah seakan terancang tampaknya?

Diwaktu orang-orang PAS keseluruhannya sepatutnya bersatu berdiri teguh mempertahankan usaha untuk melaksanakan hukum hudud ini, tiba-tiba terbit kenyataan dari 3 “kepala” ini sengaja mahu mengeruhkan suasana dan menggambarkan seakan semuanya bagai otokratik dan kuku besi belaka dalam PAS!
Kalau pun marah dan tidak berpuas-hati dengan Presiden PAS atau Pemangku Ketua Dewan Ulamak (yakni MB Kelantan), janganlah sampai menghulurkan peluru untuk menembak parti sendiri, membantu mencabut nyawa PAS!

Anehnya salah seorang mereka itu ahli Parlimen mewakili kawasan di negeri Kelantan!
Saya sangat kesal dengan tindakan mereka itu, gelagat mahu menjatuhkan individu tertentu dalam parti kelihatan terbawa-bawa sehingga sanggup mengonarkan parti sendiri di mata umum. Saya percaya kekesalan saya ini turut dirasai oleh ramai samada di dalam mahupun diluar PAS terutama dikalangan mereka yang tertunggu-tunggu mahu melihat hukum Allah terlaksana sekurang-kurangnya buat permulaan di sebuah negeri.

Disaat para pejuang Islam seluruh Negara bermunajat dan berdoa mohon Allah memudahkan perjalanan bagi perlaksanaan hukum ini, tiba-tiba ada yang dari dalam PAS mahu mengeruhkan suasana.
Pada bulan April 2014, Tok Guru Mursyidul Am PAS dalam satu laporan media dipetik berkata:

“Tak berlaku lagi (hudud), tapi doakan mudah-mudahan pembentangan itu berjaya. Ini satu kemajuan yang sudah lama kita tunggu, bukan senang untuk Kelantan dan negeri-negeri bawa perkara seperti ini ke Parlimen,” katanya sambil menegaskan wajib bagi wakil rakyat Islam menyokong rang undang-undang ini.
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/nik-aziz-yakin-dap-pkr-akur-pas-laksana-hudud-di-kelantan

Semoga doa dan cita-cita umat Islam di Malaysia diperkenankan Allah swt.  

1 comment:

Unknown said...

A'kum

Maaflah saya kat luar ni sebenarnya tidak jelas apa yang berlaku di dalam PAS sebenarnya.

Sama juga dengan PasMa, juga masih samar bagaimanakah plan mereka berperanan mewujudkan keharmonian dan mengeratkan antara PAS dengan parti lain di dalam PR kerana mereka sendiri ditolak oleh pimpinan PAS?