Monday, December 01, 2014

Katakan "TIDAK" pada budaya melampau (1/12/14)


Menurut NST Online, penyayi serta pengubah lagu kontroversi Namawee atau Wee Meng Chee telah dijatuhkan hukuman 3 bulan “community service” atau khidmat masyarakat oleh Mahkamah Sesyen Muar.
Beliau dilaporkan oleh portal berita lain dijatuhkan hukuman kerana kesalahan mengaibkan seorang kakitangan TNB Muar dengan penggunaan bahasa lucah. Hakim telah menjatuhkan hukuman 3 bulan penjara atau 3 bulan “community service” dan Namawee telah memilih 3 bulan”community service”.

Sejurus mendapat maklumat ini saya menonton sekali lagi klip video kontroversi berkenaan. Ternyata aksi dan gelagat beliau serta susun bahasa yang digunakan sangat keterlaluan, langsung tidak mencerminkan budaya rakyat Malaysia.
Beliau kononnya mahu membayangkan betapa marahnya rakyat Muar dengan kekerapan ketiadaan bekalan letrik khasnya di waktu malam, akan tetapi pendekatan memaki hamun sedemikian sangat tidak sopan dan biadap.

Cumanya saya melihat hukuman yang dikenakan itu sangat ringan, sejauh manakah ianya boleh dijadikan iktibar dan pengajaran buat si pesalah?
Rakyat Malaysia memang dijamin hak kebebasan bersuara dan mengeluarkan pandangan akan tetapi segala-galanya bukannya mutlak. Adab, budaya dan moral membataskan hak tadi melalui undang-undang. Kita satu masyarakat bertamaddun, budaya maki-hamun ini, samalah dengan budaya mem “bully” sesama anak sekolah, “road bully” yang dewasa, adalah bertentangan sama-sekali dengan nilai masyarakat kita di Malaysia.

Semoga si Namawee tidak mengulangi kebiadaban melampaunya itu.

 

 

  

No comments: