Tuesday, December 09, 2014

Hanya orang PAS mengenali PAS (9/12/14)

Sekembalinya saya dari luar negara baru-baru ini, saya tergamam apabila menyelak akhbar The Sunday Star, melihat terpampang foto saya di muka 29 ruangan penulis kanan akhbar berkenaan Joceline Tan :”Insight”. http://m.thestar.com.my/story.aspx?hl=Epic+fight+in+the+making&sec=opinion&id=%7B5A78854C-CCA1-410C-AE41-FA3D93C44D91%7D
 
“Epic fight in the making” tajuk komentar Joceline menafsirkan bacaannya terhadap suasana dalaman rumah tangga PAS yang menurutnya sedang bergelora dan akan memuncak dalam pemilihan parti berkenaan pada Muktamarnya tahun hadapan.
Joceline menjangka Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu akan bertanding kali ini untuk merebut jawatan Presiden:
“It is no secret by now that Mat Sabu, as the PAS deputy president is known, is eyeing the top post”
Beliau memetik sumbernya (kalangan kawan-kawan rapat Mat Sabu) yang Mat ada memberitahu bahawa:
“I (Mat Sabu) want to be PAS President even for a few days”
(Saya mahu jadi Presiden PAS walau untuk beberapa hari)
Dan apa ada kena mengena dengan saya?
Joceline rupanya memetik posting dalam blog saya “Siapakah “si bodoh” yang dimaksudkan Nik Aziz (17/11/14 http://n32.blogspot.com/2014/11/siapakah-si-bodoh-yang-dimaksudkan-nik.html
Dimana dalam posting itu tulis beliau:
“Hadi’s former press aide Roslan Shahir recently wrote in his blog that there are attempts to mengguling or topple his former boss. Roslan said this was evident from the action of certain leaders whom he slammed as kuda tunggangan or lackeys who are being used by elements outside of PAS. They find Hadi too uncompromising, the want a President who can dance to their tune”
 
Saya berterima kasihlah pada Joceline setelah bersara dari memegang jawatan politik, masih menganggap pandangan dan buah fikir saya ada nilai untuk dilaporkan.
Walaubagaimanapun untuk menjernihkan apa yang dipetik oleh Joceline dari saya itu, “kuda tunggangan” yang saya maksudkan dalam posting itu adalah:
“ Yang terbuka pula menggunakan “kuda tunggangan” baru sebagai platform iaitu “Pasma”.”
“Certain PAS leaders”, pemimpin tertentu PAS menggunakan kuda tunggangan iaitu “Pasma” untuk menggugat kedudukan Presiden PAS. “Elements outside PAS” atau elemen-elemen diluar PAS bukannya menggunakan kuda tunggangan ini tetapi mereka yang menggunakan kuda tunggangan inilah yang turut merangsang beberapa elemen di luar PAS bagi membantu agenda mereka. Itu maksud saya.
Bagi saya siapa pun berhak bertanding merebut apa-apa jawatan hatta Presiden sekalipun jika ia merasakan dirinya layak. Dari pemahaman ahli-ahli PAS “layak” di sini bukan sekadar sebagai ahli dan menerima pencalonan tetapi sudah pastilah layak di sini menepati segala ciri-ciri kepimpinan yang digariskan oleh al Quran dan Haids iaitu sumber tetinggi hukum dalam PAS.
Kerana itu ahli-ahli PAS cenderung kepada pemimpin yang punya kualiti tertentu.
Apa pun diperingkat ini saya yakin dan percaya ahli-ahli PAS akan mempertahankan Presidennya dan Kepimpinan Ulamak, saya memetik tulisan YB Ustaz Nasrudin Hassan (AJK PAS Pusat) yang juga ahli Parlimen Temerloh:
“….kepimpinan Ulamak akan memandu jamaah agar perjalanannya tidak beralih arah dan memastikan ianya melandasi jalan perjuangan yang benar berasaskan manhaj an Nabawi, Firman Allah swt (maksudnya): “Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa. (surah Al An’aam:153)”
Kerana itulah ahli-ahli memilih duduk dalam PAS, kerana disiplin Islam nya.
Berbalik kepada tulisan Joceline, rumusan saya: hanya orang PAS yang mengenali PAS.

No comments: