Thursday, December 11, 2014

Anugerah Dato, agenda tersembunyi dan berita palsu (11/12/14)

Dalam membuat laporan berkenaan pengurniaan anugerah bersempenan Hari Keputeraan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah portal berita The Malaysian Insider mahu memberi gambaran kononnya pengurniaan bintang membawa gelaran “Dato” kepada dua EXCO PAS dan tidak kepada MB Selangor sebagai langkah  “menghina” Azmin.
Apa lagi maksud yang boleh kita tafsirkan dari tajuk laporan:

“Selangor palace snubs Azmin, Datukship for 2 PAS reps Snub”
Saya tidak tahu agenda TMI yang jelasnya kedua EXCO PAS berkenaan iaitu Iskandar Samad dan Dr Ahmad Yunus adalah EXCO yang telah lama berkhidmat. Iskandar terutamanya memegang jawatan EXCO sejak penggal pertama pemerintahan kerajaan PR iaitu pada tahun 2008 lagi.

Selain itu laporan berkenaan turut menyatakan:
It is also understood that Penang Chief Minister Lim Guan Eng received a Datukship but declined it on the principle that DAP would not accept any title while in service and holding governmental positions.

Benarkah laporan ini yang berbunyi: “…..(pemimpin) DAP tidak akan menerima sebarang anugerah gelaran semasa berkhidmat dan memegang jawatan kerajaan”?
Mungkin TMI perlu mengemaskinikan arkibnya kerana setahu saya tiga orang pemimpin DAP telah pernah menerima anugerah yang membawa gelaran Dato dari istana negeri masing-masing iaitu dua di Perak semasa PR memerintah Dato Ngeh Koo Ham dan Dato Nga Kor Ming manakala di Selangor Dato Teng Chang Khim.

Saya membangkitkan isu ini kerana laporan TMI itu telah mengundang berbagai reaksi dari pembacanya yang memuji dan memuja sikap DAP sedangkan sebenarnya laporan itu tidak benar dan pemimpin DAP ada yang telah menerima gelaran dari istana sebagaimana saya nyatakan di atas.
Contohnya satu komen dari laporan itu berbunyi:

“All PR representatives just should follow DAP principle - reject all humanly titles. “
(Semua wakil PR sepatutnya mengikut contoh prinsip DAP – tolak semua gelaran kurniaan manusia)

Prinsip apa kalau telah ada tiga yang terima?
Apa pun tahniah kepada kedua pemimpin PAS yang menerima anugerah berkenaan. Ianya tidak dipinta tetapi dikurnia oleh Tuanku atas pilihannya Tuanku sendiri. Jadikan anugerah ini sebagai pendorong untuk terus berkhidmat kepada rakyat dan negeri dengan lebih baik dan gigih lagi, terus istiqomah atas dasar dan prinsip perjuangan.

No comments: