Wednesday, November 12, 2014

Tuntutan "mengislamkan" MAS (12/11/14)


Semalam ketika Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Ab Aziz Kaprawi  menggulung perbahasan untuk Bajet kementerian beliau di Dewan Rakyat satu isu hangat yang dibangkitkan adalah berkenaan penghidangan arak atas pesawat penerbangan Malaysia MAS serta pakaian peramugari MAS yang tidak menepati hukum syarak.
Peramugari Royal Brunei
Ianya mula dibangkitkan oleh wakil PAS  Ahmad Marzuk Shaary (Bachok), yang mahu tahu samada kerajaan bersedia menghapuskan penyajian arak dalam penerbangan antarabangsa.

Buat masa ini arak disajikan secara percuma di atas penerbangsan laluan antarabangsa, “on request” atas permintaan penumpang.
Sudah pastilah sebagai sebuah pesawat yang mewakili Negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasminya, menghidangkan arak, adalah sesuatu yang sewajarnya dihapuskan. Tambahan sebagaimana didedahkan semasa perbahasan itu, anak-anak kapal termasuklah yang beragama Islam terpaksa menghidangkan arak sebagai sebahagian dari tugas mereka.

Beberapa pesawat dari Negara Islam termasuklah Brunei tidak menghidangkan arak atas penerbangan mereka.
Begitu juga pakaian ketat dan tidak menutup aurat yang digunakan oleh peramugari MAS sewajarnya menepati peraturan Islam.

Cadangan berkenaan turut disokong oleh wakil-wakil kerajaan di Dewan.
Jawapan Timbalan Menteri sebagaimana dilaporkan oleh The Star online adalah seperi berikut:

Ab Aziz concluded by saying he would take the suggestions to the MAS management, and leave the decision to the new company to be formed after its restructuring was done.
"I am confident that the restructuring will include a business model with a more Islamic approach," he said.

Semoga apa yang disuarakan oleh wakil-wakil rakyat kita itu tidak berakhir sekadar dalam dewan sahaja tetapi dipanjangkan oleh pihak kementerian dan dapat dilaksanakan oleh pihak MAS demi mencerminkan amalan, akhlak dan keperibadian kita.

No comments: