Sunday, November 30, 2014

Berikan keadilan pada Chin Peng dan PKM? (30/11/14)


“Oleh sebab itu saya minta supaya peranan Chin Peng kah, peranan Rashid Maidin kah, peranan siapa pun walaupun ideologi mereka berbeza dengan kita Islam mengajar (Berucap dalam Bahasa Arab)(Tepuk) Janganlah kerana kita benci kepada satu kaum menyebabkan berlakunya tidak adil. Berlaku adillah kerana mendekatkan diri kepada ketakwaan. Walaupun Chin Peng dia ada masalah ideologi dengan kita tetapi dia adalah penyumbang yang melawan penjajah (Tepuk) Begitu juga dengan Rashid Maidin begitu juga ramai lagi termasuk tokoh-tokoh agama, Shamsiah Fakeh. Ini semua mesti dijadikan sebagai tokoh yang kita harus ajar anak-anak kita. Kita berlaku jujur. Jangan menyembunyikan fakta dalam kita mengajar anak kita”
Demikianlah petikan ucapan seorang ahli Parlimen PAS dalam Dewan Rakyat baru-baru ini.

Saya teringat diawal-awal era perjuangan Mujahideen Afghanistan yang bangkit menentang regim boneka kominis Rusia di Kabul dahulu, PAS telah mengundang wakil-wakil Mujahideen ini ke Muktamarnya. Ahli-ahli PAS ketika itu dididik bahawa komunisma menindas Islam, lantas kebangkitan rakyat Afghan diterajui Mujahideen wajib disokong.
Saya ingat pernah dalam PRU2004 apabila PKR mahu mencalonkan Dr Syed Hussin Ali ketika itu Timbalan Presidennya bertanding di Parlimen Kota Bharu, Tuan Guru Dato Nik Abd Aziz yang ketika itu Menteri Besar dan Pesuruhjaya PAS Kelantan telah bantah. Bantahan kerana fahaman Syed Husssin cenderong pada sosialisma dan kata Tok Guru orang Kelantan tidak mahu sosialisma.

Tok Guru dipetik berkata kepada media ketika itu:
``Terus terang saya sebut, saya tolak yang berjiwa sosialis, semalam sudah beritahu dengan telefon, pagi ini dengan surat.Ini kerana sejak zaman-berzaman apabila disebut sosialis ia dikaitkan sebagai adik sedikit daripada komunis,'' katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di Kota Darulnaim di sini hari ini.

Begitu juga PAS bertanding 3 penjuru di DUN Kota Damansara dalam PRU baru-baru ini kerana calon PKR ketika itu (yang sebenarnya wakil PSM) mengamalkan fahaman sosialisma dan mengagungkan Marxisma.
Macam mana tiba-tiba ada ahli Parlimen PAS yang bertindak mengambil sikap yang kontra dari sikap PAS sebelum ini?

Benar kita perlu berlaku adil dalam setiap hal. Tetapi sejauh manakah keadilan yang mahu diberi itu sehingga memahkotakan perjuangan Parti Kominis Malaya dan pimpinannya sebagai pejuang Tanahair?

Benar semasa penjajahan Jepun pihak PKM telah memberikan sumbangan tenaga melalui MPAJA (pasukan anti Jepun) yang didokong oleh pihak Inggeris. Benar ketika British kembali mereka bergerak sebagai parti yang sah sehinggalah diharamkan British dan mengangkat senjata menentang penjajah British di Malaya.
Tetapi apakah matlamat perjuangan PKM? Mereka berjuang menentang Jepun, mereka berjuang menentang penjajahan Biritish dengan senjata matlamatnya apa?

Merdeka?
Ya mereka mahu membebaskan Malaya dari penjajahan Jepun dan Biritsh, tetapi apakah yang mahu dibina dari untuhan kerajaan penjajah itu?

Dalam laman web “socialistworld” mengulas buku Chin Peng “alias Chin Peng” yang memuatkan memoirnya diulas bahawa cita-cita perjuangan PKM adalah:
The author makes some significant comments about the ultimate goal of the CPM. On the one side, a military decision was taken to set up "liberated areas" in both the northern and southern regions of the Malayan peninsula. Moreover, they would follow "Mao’s blueprint for revolutionary warfare to the letter". Their aim was to establish not a socialist regime but - as in China, Vietnam and, ultimately, in the Stalinist regimes of Eastern Europe - a "People’s Democratic Republic of Malaya"

Bermakna jika ditkadirkan Chin Peng dan PKM menang dalam perjuangannya dahulu, bermakna Malaysia hari ini tiada, sebaliknya yang ada adalah “ Republik Rakyat Demokratik Malaya” yang menjulang dan mengagungkan komunisma, entah ke mana perginya Islam, Raja-raja Melayu, Bumiputera, kebebasan beragama dan lain-lain yang kita nikmati hari ini.
Lalu perlu dan wajarkah sejarah Malaysia ditulis kembali dengan menobatkan PKM dan tokoh-tokohnya sebagai pejuang tanahair?

Pejuang-pejuang tanahair yang tulen adalah mereka yang mahu memerdekakan Negara ini dari penjajah dengan mengembalikan kuasa kepada anak-anak bangsa merdeka dan memerintah Negara sendiri dengan mendaulatkan identiti kita sendiri bukannya mengimpot fahaman asing yang bertentangan pula dengan agama.
PAS juga merupakan penyumbang kepada kemerdekaan Negara melalui perjuangannya dan terbukti dalam sejarah apabila turut mengambil bahagian dalam mengemukakan petisyen kepada Suruhanjaya Reid serta mengambil bahagian dalam Pilihanraya Persekutuan yang pertama pada tahun 1955

Tetapi mahu meletakkan PKM, Chin Peng, Rashid Maidin dan lain-lain setaraf sebagai pejuang kemerdekaan dan wira Negara bagi saya adalah keterlaluan. Orang lain berjuang juga seawal Dato Maharajalela, Dato Bahaman, Tok Janggut, Mat Kilau dan lan-lain tetapi tidaklah sampai menyembelih dan membunuh anak-anak bangsa sendiri. Berapa ramai mereka yang tidak berdosa, tanpa mengambil kira tentera dan polis tempatan yang bekerja di bawah Biritish, telah dibunuh dan terkorban ditangan PKM dan anggotanya.
Orang-orang kampung, penoreh getah, peniaga, penternak, peladang Melayu, Cina dan India ratusan terkorban angkara pengganas komunis PKM.

Tiba-tiba mereka ini mahu diangkat sebagai tokoh?
Kalau Babrak Karmal dan Hafizullah Amin dahulu, warga Afghanistan kita tentang regim mereka kerana tunduk pada kominis Rusia lantaran fahaman dan ideologi mereka, mengapa pula PKM Chin Peng, Rashid Maidin dan lain-lain mahu kita sanjung?

Saya yakin lontaran pandangan ahli Parlimen PAS itu sangat bertentangan dengan pendirian dan perjuangan partinya sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

Dah dah la tu kita dok ikut idea merapu geng anwarinas, pasma dan jebon ni. Skrg kita dah jelas perjuangan depa ialah memartabatkan tok guru depa yg dok dlm pkr dan dap manakala tok guru dlm pas depa buang dlm tong sampah !

Anonymous said...

Wakil rakyat PAS yang tidak senada dengan MSU, pendirian serta perjuangan PAS tidak layak dilantik semula pada PRU akan datang.