Friday, October 24, 2014

TMI kawan baru Utusan dan TV3 (21/10/14)


Dengan perkembangan teknologi maklumat yang luas terbuka dan pantas hari ini, dunia media juga seakan sudah tidak boleh dibendung dan disekat lagi. Cuma malangnya ia juga memberikan ruang dan peluang kepada laporan yang “setengah masak”, fitnah, adu-domba dan yang seumpamanya laris dan tersebar.
Dua peranggan dalam portal berita “senget sebelah” TMI pagi ini sarat dengan apa yang saya maksudkan.

Pertama:
“Of course. Hadi and his Taliban group is controlling the party,” Tamrin said in an interview on the news portal.

(Sudah pasti. Hadi and kumpulan Talibannya sedang menguasai parti (PAS) kata Tamrin ……)
Kedua:

Accusations of PAS turning "Taliban" in its outlook and approach in cooperating with its PR allies issues have also been leveled by Shah Alam MP and PAS central committee member, Khalid Samad, who said the party's conservatives were out to remove leaders from the professional class.
(Tuduhan mengatakan PAS sedang berubah menjadi “Taliban” terutama dalam pendekatannya berkaitan hubungan dengan rakan-rakan PR turut dilemparkan oleh ahli parlimen Shah Alam dan AJK PAS Pusat Khalid Samad yang mengatakan bahawa puak konservatif (ulamak) dalam PAS sedang berusaha menyingkirkan golongan pimpinan professional )

Kedua-dua petikan ini diambil dari artikel
Pakatan leaders to meet as Anwar prepares for jail, but will Hadi be there?

Dulu media yang dikuasai Umno sering diserang kerana laporan berat sebelah, sarat dengan fitnah dan penipuan, ringkasnya “spin masters” atau “juara putar belit”. Hari ini TMI ternyata mewarisi kehandalan media yang dikuasai Umno itu, apabila berupaya memutar belit berita dan laporan sebagaimana Utusan Malaysia dan seangkatan dengannya.
Kita lihat Buletin Utama TV3 (satu lagi media yang dikuasai Umno) umpamanya, saban hari akan melancarkan serangan ke atas PR. Target “favourite” mereka adalah PKR. Betapa murahnya nilai profesionalisma mereka apabila berita “prime time” menggunakan kenyataan ahli biasa parti. Kalau isu PAS, ahli biasa PAS entah dari mana diberi ruang sehingga 5 minit mengeluarkan kenyataan seolah mewakili keseluruhan suara parti. Begitu juga dalam kes PKR atau DAP.

Inilah cerminan media “sampah” yang tidak menjunjung profesionalisma dalam berkarya dan membuat laporan.
Apa kurangnya TMI?

Tamrin Ghafar menyindir Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang dan golongan ulamak sebagai “Taliban” seumpama yang di Afghanistan,lalu dipapar dan ditonjolkan seolah itulah yang sahih dan yang sebenarnya berlaku dalam PAS.
Siapa Tamrin?

AJK PAS Pusat? Wakil rakyat PAS? Pesuruhjaya PAS Negeri? AJK Badan Perhubungan Negeri PAS? Yang Dipertua PAS Kawasan?

Tamrin yang sebelumnya melompat dari Umno, masuk PAS sekadar ahli biasa selama 2 tahun, tetapi diberi liputan yang begitu meluas, samalah sebagaimana TV3 mengagungkan ahli biasa PAS,PKR dan DAP yang kecewa.
Hairan pula apabila bekas DAP atau PKR seumpama Wee Choo Keong, Janice Lee, Zaid Ibrahim, Tunku Abd Aziz, Zahrin, Gobalakrishanan, Nalakaruppan, Zulkifli Nordin menghentam dan mencaci DAP dan PKR tak pula TMI menganggap sebagai punya “news value” atau nilai berita.

Tetapi apabila juara lompat parti macam Ibrahim Ali iaitu Tamrin bersuara mengenai Presiden PAS, melompat-lompat TMI pungut dan jadikan berita utama.
Dan untuk menyedapkan bacaan, ditambah rencah dengan kenyataan Khalid Samad yang semua tahu memang “budak nakal” dalam AJK Pusat PAS. Kalau Khalid memuji Anwar Ibrahim atau Kit Siang itu bukan berita tetapi kalau beliau serang dan perlekeh Hadi, Presidennya sendiri, itu berita dan mesti dilaporkan seolah mencerminkan suasana sebenar dalam rumah tangga PAS.

Khalid tuduh kononnya Hadi dan Talibannya mahu menyingkirkan golongan professional dalam PAS, sedangkan ramai golongan professional “istiqomah” taat dan gigih mahu meneruskan agenda perjuangan PAS di bawah kepimpinan ulamak. Beliau seorang dua mungkin ada persepsi begitu, tetapi siapalah beliau seorang dua berbanding dengan majoriti yang tidak beranggapan begitu.
Apa pun jelaslah Utusan dan TV3 punya kawan baru iaitu TMI.

 

 

No comments: