Monday, October 27, 2014

Syabas Kelantan terus martabatkan Islam (27/10/14)


Akhbar The Star hari ini melaporkan Kelantan berjaya menganjurkan Kejohanan Bolaring “Wanita Sahaja” yag melibatakan 14 kawasan Parlimen seluruh negeri berkenaan. Kejohonan Bolajaring Beliawanis Kelantan itu adalah yang pertama dimana semua peserta, pegawai dan penonton hanya dibenarkan dikalangan wanita dengan pesertanya menutup aurat menurut kehendak Islam.
Menurut EXCO Belia dan Sukan Kelantan Dr Ramli Mamat kejayaan kejohonan ini akan mendorong Kelantan untuk menganjurkan lebih banyak lagi jenis sukan untuk wanita yang menepati hukum dan kehendak Islam.

Tambah Dr Ramli lagi:
“Apart from getting involved in sports activities, the participants will also save themselves from hellfire if they did not transgress Allah’s laws.”

(Selain dari berpeluang menyertai acara sukan, para peserta (golongan wanita ini) juga telah menyelamatkan diri mereka dari azab api neraka kerana tidak melanggar perintah Allah swt)
Walaubagaimanapun penganjuran sukan seumpama ini dipertikaikan pula oleh sesetengah pihak lain. Akhbar berkenaan turut memberi liputan darihal tentangan yang diberikan oleh beberapa puka bukan Islam.

Antaranya dari Timbalan Menteri Pendidikan P Kamalanathan yang mendakwa langkah Kelantan itu tidak bijak dan tindakan memisahkan wanita dengan lelaki seumpama itu sesuatu yang wajar ditentang oleh badan-badan sukan.
Lua Choon Hann, AJK PCA Pusat pula mendakwa bahawa Kelantan tidak wajar memperalatkan agama untuk memecahbelahkan masyarakat. Beliau mendesak agar PAS menghentikan dari mengenakan peraturan agama ke atas acara sukan.

Sebelum itu pihak DAP juga telah menyelar rancangan Kelantan itu.
Pada 26 Ogos lalu dalam Roketkini.com Penolong Setiausaha Publisiti DAP Teo Nie Ching dalam kenyataan medianya bertanyakan apa sebenarnya tujuan kerajaan Kelantan di sebalik dasar larangan tersebut?

“Adakah ia semata-mata untuk menghalang penonton lelaki (daripada menyaksikan sukan tersebut)? Atau adakah tujuan Kerajaan Negeri Kelantan ialah untuk menghalang kaum wanita daripada diperhatikan?” soal Ahli Parlimen Kulai itu.
Tindakan mahu melaksanakan Islam bukanlah sesuatu yang mudah apalagi dalam masyarakat berbilang kaum seperti di Malaysia. Tetapi hal Kelantan, ianya dijuarai oleh sebuah parti pemerintah yang diberikan mandat diperingkat negeri yang majoritinya penganut Islam.

Dari segi politik, rakyat telah mengundi parti Islam, bukan sepenggal dua. Sudah tentulah parti yang diamanahkan oleh rakyat yang memperjuangkan agenda Islam, terpanggil untuk melaksanakan agendanya apabila berkuasa.
Pemimpin bukan Islam, bolehlah dimaafkan kerana menentang, kerana mereka sukar mahu memahami tuntutan Islam. Namun mereka perlu difahamkan dan menerima reality dan malah wajar menghormati peraturan dan ajaran Islam sebagaimana rakyat beragama Islam menghormati dan bertolak ansur pada agama dan kepercayaan mereka.

Yang anehnya apabila pemimpin Islam pula yang menentang perlaksanaan Islam!
Dalam akhbar The Star itu turut dilaporkan kenyataan ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed. Menurut pemimpin Umno itu sikap PAS berhubung kejohanan berkenaan mencerminkan kesempitan fikiran dan sikap tidak bertoleransi parti Islam berkenaan.

Kata beliau jika PAS tidak boleh inklusif dalam hal-hal melibatkan gender sukan (percampuran lelaki dan wanita) beliau bimbang apa lagi yang akan dilaksanakan dalam aktiviti lain melibatkan kedua-dua jantina.
Kita kesal apabila orang Islam sendiri memandang rendah usaha mahu memartabatkan Islam. Kalau setakat MCA, MIC dan DAP yang menentang, mungkin kerana mereka bukan Islam dan tidak ada hati kecil langsung buat Islam. Tetapi apabila orang Islam, pemimpin Islam setaraf ahli parlimen seperti Nur Jazlan bersikap demikian, kita bimbang bagaimana moderat dan ringkas-ringkas nanti jadinya Islam bawah tangan mereka yang seumpama ini.

Saya khuatir juga takut-takut lantaran ramai yang dah jadi Islam moderat kebelakangan ini, menganuti faham “matlamat menghalalkan cara” akan ada pula pemimpin Islam yang lain, mungkin dari parti Islam pula yang sealiran dan sependapat dengan Nur Jazlan!
Apa pun langkah kerajaan Kelantan itu harus dipuji. Semoga lebih banyak acara dan aktiviti masyarakat yang selaras dan selari dengan hukum dan peraturan Islam akan dianjurkan demi memberi pendedahan kepada mereka yang belum kenal Islam.

Nota:
Maaf tak baca pula berita ini dalam Harakah......

 

1 comment:

Anonymous said...

Jazlan dah jahil tukir... Xda ruh islam dlm diri... Sukar memahami kehendak islam.. Cuma faham kehendak barat... Ingat ia tu dok eropah ke?