Tuesday, October 07, 2014

PAS liabiliti buat DAP (7/10/14)


Orang kuat DAP, bapa kepada Setiausaha Agung parti berkenaan, Lim Kit Siang hari ini dilaporkan oleh media sebagai mempersoalkan, masih relevankah Pakatan Rakyat? Beliau mendesak agar diadakan suatu mesyuarat tergempar pimpinan tertinggi PR bagi menilai semual sejauh manakah PR relevan dalam kontek politik di Malaysia.
Saya menerima satu “signal” dari seorang rakan dari media bahawa DAP sedang merancang sesuatu demi menghadapi Pilihanraya Umum Negeri di Sarawak.

PRN Sarawak dijangka diadakan samada penghujung tahun ini atau awal 2015. DAP yang sebelum ini memenangi 12 dari 71 kerusi DUN di Sarawak (PKR menang 3) bercita-cita besar mahu melonjakkan lagi kedudukannya di negeri tersebut malah begitu ghairah mahu menawannya dengan bantuan rakan-rakannya di sana setelah mencapai kemenangan besar di Semenanjung dalam PRU ke 13 baru-baru ini (DAP punya 5 kerusi Parlimen dari Sarawak).
Apakah rancangan itu?

Kalau kita perhatikan desakkan Kit Siang di atas ternyata DAP telah merancang sesuatu.
Sejak kebelakangan ini serangan DAP bukan hanya kepada musuh tradisinya BN termasuklah MCA dan Gerakan. Akan tetapi kalau dilihat secara teliti DAP lebih banyak menghala dan menghabiskan pelurunya dalam menyerang rakannya sendiri iaitu PAS kebelakangan ini.

Dalam isu pemecatan Tan Sri Khalid sahaja, DAP antara yang menonjol menyerang dan membelasah PAS. Tidak cukup dengan melabel 4 EXCO PAS yang kekal dalam kabinet Tan Sri Khalid sebagai pengkhianat, DAP melalui Setiausaha Agungnya turut mahu menyaman AJK PAS Pusat yang juga AP Temerloh, Ustaz Nasaruddin Hassan kerana menegurnya berhubung projek terowong di Pulau Pinang.
Tidak berhenti disitu, DAP turut menuntut agar 2 EXCO PAS iaitu Dr Halimah dan Ustaz Sallehen tidak dilantik semula sebagai EXCO. Dr Halimah kononnya dikatakan lewat mengagihkan bantuan sekolah Cina manakala Ustaz Sallehen dikritik dalam kes “Bible”.

DAP turut mengangkat dua ADUN PAS Selangor yang dilabel “pengkhianat” oleh PAS sebagai “wira” dalam majlis terbukanya. DAP enggan menghantar pimpinan tertingginya dalam majlis perasmian Muktamar PAS di Johor dan juga enggan membantu PAS dalam PRK Pengkalan Kubur di Kelantan.
Terbaru DAP turut memecat ahli majlis PAS di Pulau Pinang.

Apakah yang dapat dibaca dari semua ini?
Sesungguhnya ia berkait rapat dengan PRN Sarawak. DAP begitu yakin bahawa ia mampu membawa kejutan di sana. Ia akan berhabis-habisan di sana tambahan pula ia percaya sentimen anti Malaysia yang terpendam dalam jiwa sebahagian rakyat Sarawak boleh dibakar dan dieksplotasi ke arah kepentingannya.

Jika DAP mampu tumbangkan BN di Sarawak laluan buatnya ke Putrajaya bakal terbentang luas, sekurang-kurangnya itulah kepercayaannya buat masa ini.
Apa kena mengena dengan PAS?

Kit Siang sendiri menyebut bahawa krisis MB  Selangor telah menghakis kepercayaan rakyat pada PR dan malah ia merupakan krisis paling pahit buat PR dalam tempoh  6 tahun penubuhannya. Sesungguhnya Kit Siang walaupun tidak “direct” tetapi mahu menuding jari pada PAS. Dan persitiwa-persitiwa di atas adalah bukti betapa pada mata DAP, mengambil kira harapannya di Sarawak, PAS adalah satu liabiliti besar.
DAP melihat ia tidak perlu bantuan PAS untuk menang di Sarawak. Malah PAS pada perkiraannya tidak punya harapan pun di Sarawak. Mendukung PAS dalam PRN Sarawak baginya bagaikan mendukung biawak hidup.

PAS dengan agenda Islam pada perkiraan DAP sangat tidak sesuai untuk mahu menang Sarawak.
Lantas sesuatu perlu dilakukan agar PAS tidak duduk dalam satu bakul dengan DAP apabila ia melancarkan serangannya ke Sarawak.

Bayangkan PAS dengan isu Hudud dan Negara Islam, dengan isu kalimah “Allah”, semuanya ini bagi DAP tidak disenangi pengundi Sarawak yang pelbagai, lebih-lebih lagi pengundi bukan Islam yang merupakan sasaran DAP.
Atas itu, sesuatu perlu dilakukan bagi memastikan cita-cita bernafsu DAP di Sarawak akan terkabul. Tidak mustahil dengan senario yang ada,mengambil kira  tahap kebencian DAP terhadap PAS, besar kemungkinan DAP akan mendesak agar PAS dikeluarkan dari PR. Mungkin ada rakan-rakan baru dari Sarawak yang berminat menyertai PR, mungkin DAP sudah terima lampu hijau dari kawan-kawannya dalam PASMa (yang kononnya boleh ganti PAS dengan iemj liberal islamis)  yang mahu menyertai PR.

Kit Siang sudah berkokok. Mungkinkah fajar baru sedang mahu menyingsing, PR tanpa PAS atas kehendak DAP?

 

 

 

 

No comments: