Wednesday, October 08, 2014

DAP terus menyerang dan menghukum PAS (8/10/14)


Saya telah sebutkan sebelum ini dan hari ini terbukti serangan DAP ke atas PAS masih berterusan.
The Star Online melaporkan bahawa Iszuree Ibrahim, Bendahari PAS Pulau Pinang masih lagi ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) namun beliau telah dikeluarkan dari menganggotai beberapa jawatankuasa dalam MPPP iaitu Jawatankuasa Pembangunan dan Perancangan, Jawatankuasa Kewangan dan Jawatankuasa Kesihatan Awam dan Pelesenan.

Ahli EXCO Kerajaan Pulau Pinang Dr Afif Bahardin turut menjelaskan bahawa peruntukkan kewangan Iszuree turut dibekukan dan disalurkan ke ahli majlis PAS yang lain.
Sementara itu portal senget sebelah, TMI melaporkan Ketua Menteri PP Lim Guan Eng sebagai berkata bahawa:

“He had made that lie against the Pakatan Rakyat state government. He had made the attack and he had made a lie.”
Kononnya Iszuree berbhong berkenaan kerajaan PR pulau Pinang ketika berucap dalam Muktamar PAS baru-baru ini dan bahawa Lim menganggap kritikkan Iszuree itu sebagai satu serangan dan pembohongan.

Setiausaha Agung DAP menghukum seorang pemimpin negeri PAS yang mengkritik kerajaan pimpinannya dalam satu forum, mesyuarat agung tahunan parti. Kerana menyentuh dan mengkritik kerajaannya, Lim begitu tersinggung dan menggunakan kuasanya menyentap apa saja kuasa yang ada pada Iszuree selaku ahli majlis, tinggallah beliau berjawatan tetapi tiada kuasa.
Dulu ketika Pairin Kitingan menang sebagai calon Bebas di Tambunan, tahuan 1980an  (sebelum kemudiannya menubuhkan PBS), Datuk Haris Salleh yang ketika itu Ketua Menteri BN Sabah telah bertindak menarik balik status Tambunan sebagai sebuah pentadbiran daerah menjadi sebuah daerah kecil (sub district). Menghukum rakyat kerana mengundi Pairin.

Jahat sungguh Harris ketika itu. Itulah perangai BN, malah di Kelantan, di Terengganu hingga kini dan hari ini kita lihat perangai jahat BN menghukukm seumpama itu turut ditauladani oleh Guan Eng.
Sudahkah Iszuree diberi hak untuk didengar (right to be heard), saya difahamkan perwakilan di muktamar turut mempertikaikan tentang tiadanya perbincangan tertinggi peringkat PR di Pulau Pinang yang kerap dan berjadual.

Sepatutnya Lim berjiwa besar, jika Iszuree benar seperti makna dakwaan beliau telah berbohong berkenaan kerajaannya, mengapa Lim sebagai ketua pentadbir negeri tidak memberikan penjelasan, penerangan dimana Iszuree silap.
Sebagaimana ketika beliau ditegur oleh ahli Parlimen Temerloh dan AJK PAS Pusat, Ustaz Nasaruddin Hassan, berkenaan pemberian projek terowong Pulau Pinang. Mengapa tidak berjiwa besar dengan menjelaskan dimana Nasaruddin silap, mengapa perlu saman?

Sejak bila DAP lebih mengambil pendirian melenting dan menyerang balas bila ditegur. Kalau ia pun ianya datang dari kawan-kawan, kalau silap sila betulkan, mengapa mesti menghukum? Atau barangkali di sana ada sekelumit kebenaran atau bagaimana?
Dalam laporan TMI itu Lim terus menyerang PAS dengan mendakwa terdapat dua aliran dalam PAS, satu yang mahu terus bekerjasama dengan PR manakala satu lagi mahu bekerjasama dengan Umno, kata beliau:

“You want to work with Umno, you go and work with Umno. You want to work with PR, you come out and show your sincerity you are working with PR.”
Bagi saya ini satu kenyataan yang jahat yang cuba menggambarkan bahawa PAS sudah mahu keluar PR bahawa PAS sudah mahu berbaik dengan Umno.

Benarlah bahawa DAP memang sedang merancang untuk menendang PAS keluar dari PR. DAP mahu dilihat “champion”, DAP mahu menang besar dalam PRN Sarawak. Bagi mereka PAS ini liabiliti, PAS ini satu bebanan. Lupa sudah PAS lah yang dahulu bekerja kuat membawa PR disenangi dan diterima rakyat. Tenaga dan kudrat ahli-ahli PAS dignakan sepenuh-penuhnya untuk memperkenalkan PR, hari ini bila habis madu, maka PAS lebih baik disepak keluar sahaja.
Sekurang-kurangnya begitulah yang kita lihat DAP hari ini atau bagaimana?

No comments: