Monday, October 13, 2014

Akibat curang dalam perjuangan (131/0/14)


Dalam apa juga kes, seseorang samada didapati tidak bersalah dan dibebeaskan dari pertuduhan ataupun didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman.” Guilty or not guilty” .
Semalam kita dimaklumkan bahawa PAS Pusat telah menggantung keahlian dua orang ADUN nya di Selangor iaitu Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) selama setahun sebagaimana dilaporkan Harakahdaily:

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali memberitahu keputusan tersebut diambil mengikut Fasal 82(6) Perlembagaan PAS.
"Hari kita bermesyuarat dan dipengerusikan oleh Presiden PAS telah membincangkan mengenai dua Adun PAS mengenai krisis di Selangor tempoh hari.

‎"‎Laporan telah kita bentangkan dan Jawatankuasa PAS Pusat memutuskan mengenakan tindakan tatatertib dengan menggantung keahlian kedua-dua mereka selama setahun bermula hari ini,"
Ini bermakna tindakan kedua-dua ADUN berkenaan memutuskan hubungan dengan blok ADUN-ADUN PAS Selangor dengan menandatangani akuan bersumpah dengan menyokong Dr Wan Azizah sebagai calon MB Selangor, mendahalui keputusan parti dan Majlis Syura , adalah merupakan satu kesalahan tatatertib lantas mereka dijatuhkan hukum kerananya.

Inilah akibat kita mendahului pemimpin dan ketua. Gerakan Islam ini bukan kita yang punya secara peribadi, ia dimiliki oleh jemaah dan keputusan jemaah bersandar kepada kebijaksaan kepimpinan. Apa pun, setelah kita duduk dan berada dalam gerakan ini maka kita perlu akur dan taat pada nakhoda yang satu selagi mana nakhoda tadi tidak membawa kita ke jurang api neraka.
Ternyata kedua mereka dalam mebuat keputusan telah mengikut naluri dan nafsu peribadi, bacaan politik dilakukan membelakangkan jemaah, hasilnya jadilah ia bukan sekadar sumbang malah akibatnya merugikan perjuangan.

Siapakah MB Selangor hari ini? Wan Azizahkah? Tidakkah gelagat mereka akhirnya dilihat bagai kera sumbang, menang sorak, hangus begitu sahaja.
Jika tidak kerana tindakan curang mereka, PAS akan tetap memiliki suara besar iaitu melalui 15 kerusi dalam PR. Akan tetapi akibat gelojoh mereka, PAS kini dikira rakan kongsi terkecil dan lantaran itu dari 4 kerusi EXCO, PAS hilang satu tinggal 3 semuanya gara-gara kedua-dua mereka ini.

Orang yang melanggar disiplin dan pendirian parti memang wajar dihukum. Padanlah mereka digantung, malah jika terpacul lagi suara-suara sumbang dari mereka selepas ini sehingga terus merugikan jemaah dan perjuangan maka lebih baik mereka dipecat sahaja.
Semoga insiden ini menjadi iktibar buat semua. PAS Kawasan Gombak dan Kuala Langat perlu mengenal pasti calon-calon baru bagi menggantikan mereka ini yang kira-kiranya sudah tidak layak lagi mewakili gerakan Islam dimasa yang akan datang. Biarlah wakil-wakil rakyat PAS selepas ini terdiri dari kalangan mereka yang taat dan patuh pada parti, pemimpin dan perjuangan.

No comments: