Sunday, September 21, 2014

Jangan terus jadi duri dalam daging perjuangan kami (21/9/14)


Muktamar PAS kali ke 60 di Batu Pahat Johor sesungguhnya telah menempa sejarah. Ia tampak panas dan kadangkala tegang. Namun secara keseluruhannya Presiden PAS dengan bantuan Majlis Syura Ulamak dan didukung oleh para perwakilan telah berjaya menjadikan muktamar kali ini sebagai medan muhasabah besar dengan mendedahkan kepincangan yang wajar dicungkil keluar dari PAS dan melakarkan hala tuju yang perlu diterokai bersama demi memastikan bahtera besar PAS ini terus belayar menuju destinasinya yang sebenar.
Rata-rata muktamar kali ini lebih memfokuskan isu-isu dalaman, menandakan bahawa PAS mahu membersihkan dirinya dari daki dan kekotoran yang boleh menghalang kemurniaan dan kesucian perjuangan besar yang menjadi mata rantai kepada perjuangan yang diasaskan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Banyak yang mahu saya ulas berhubung Muktamar yang bersejarah ini namun diketika ini saya terpanggil untuk memberi tumpuan pada isu 2 ADUN PAS di Selangor yang telah berpaling-tadah keluar dari saf jemaah berhubung isu MB Selangor.
Isu MB Selangor ini mendominasi Muktamar kali ini dan disentuh dalam kesemua Muktamar Dewan-dewan dan Muktamar PAS Pusat sendiri.

Presiden PAS dalam ucapan penggulungannya dengan tegas menyatakan:
“Curi wakil rakyat kita, beli wakil rakyat. Adakah ini etika bertahaluf. Kita tidak memandang ringan dua wakil rakyat yang sanggup menyeberang, yang jadi broker, yang jadi barua, semua ada. Tidakkah setiap wakil rakyat kita berbaiahmacam jadi calon (sebut) wallahi wabillahi watallahi, berbaiah, mana besar dengan baiah dengan aku janji…..”

Dalam erti kata PAS memandang berat tindakan dua ADUN Hulu Kelang dan Morib itu, sewajarnya dengan reaksi para perwakilan dan penegasan Presiden itu mereka samada menarik diri dari keputusan yang telah dibuat atau secara jujur membebaskan diri dari ikatan jemaah.
Tetapi apa yang berlaku hari ini mereka, sekurang-kurangnya ADUN Hulu Kelang masih terus mahu menegak benang yang basah. Beliau dipetik sebagai “mencabar” pula Presiden PAS agar membuktikan dimanakah beliau itu dibeli!

Dan beliau berkata:
"Ramai sarjana Islam dalam parti, namun mereka membenarkan usul untuk mengutuk tindakan saya, perenggan mana dalam Perlembagaan parti membenarkan hukuman dijatuhkan sebelum perbicaraan dijalankan? Adakah ini sebuah parti Islam?

Dalam hal “membeli” ini saya tertarik dengan ulasan Naib Presiden PAS Dato Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengatakan:
“Bila sebut beli tak semestinya bayar dengan duit. Beli maruah diri, beli sokongan tanpa merujuk kepada parti terlebih dulu. Semua ini kiasan kepada beli. “

Ternyata YB Hulu Kelang tidak senang dengan kenyataan Presiden PAS, dan apa yang telah dibangkitkan oleh para perwakilan dalam Muktamar malah bertindak mempertikaikan pula ke Islaman PAS
Kedua-dua ADUN tersebut mungkin berasa panas dan tidak selesa dengan kenyataan Presiden PAS dan akar umbi PAS dalam Muktamar, sedangkan mereka tidak memikirkan betapa terhiris, hancur dan pedihnya hati ahli-ahli PAS apabila mereka dengan senang mengambil keputusan melangkah kepala pimpinan dalam membuat keputusan menandatangani SD tempuh hari.

Alangkah baik jika begitu, terus-terang putuskan sahaja ikatan dengan PAS. PAS sudah tidak Islam pada mata dan fikiran anda, maka keluarlah dan cari bahtera lain dari anda terus-terusan menjadi duri dalam daging perjuangan kami.

 

1 comment:

Anonymous said...

Dua adun tak reti bahasa Melayu kot

Dah terang-terang 2 adun tu sebelah PKR, itulah dibahasakan kena beli.