Friday, August 01, 2014

Isu MB Selangor: Biar bijaksana dan matang (1/8/14)


PKR yang mahu memaksa penukaran MB di Selangor tiba-tiba semua kelemahan dan kesalahan ditudingkan ke arah PAS. Banyak sungguh berubah sikap tolak-ansur dan muafakat yang telah membina Pakatan Rakyat sejak 6 tahun dahulu.
Isunya hari ini adalah PKR tidak mahu Tan Sri Khalid terus mewakilinya sebagai MB Selangor. Atas sebab-sebab rumah tangga parti mereka, PKR merasakan Tan Sri Khalid perlu dirihatkan dan nama yang disebut-sebut sebagai pengganti adalah Presidennya Datin Seri Dr Wan Azizah yang telah pun memenangi PRK DUN Kajang baru-baru ini.

Sesungguhnya dalam keghairahan melakarkan lanskap untul menukar MB secara paksa ini, ramai yang lupa bahawa Selangor bukannya seperti Pulau Pinang atau Kelantan. Di Pulau Pinang DAP dominan dalam kerajaan negeri begitu juga PAS di Kelantan. Dalam hal ini, jika parti yang dominan mahu menukar teraju dalam pentadbiran negeri, ianya boleh dilakukan lazimnya parti komponan lain terpaksa akur.
Namun di Selangor parti yang dominan adalah PAS dan DAP dengan masing-masing menguasai 15 kerusi manakala PKR adalah rakan kongsi terkecil dengan 14 kerusi. Ini bermakna jawatan MB sepatutnya dipegang samada oleh PAS atau DAP, memandangkan MB Selangor dikehendaki dikalangan ADUN yang berbangsa Melayu dan beragama Islam, selayaknya calon MB Selangor datangnya dari PAS.

Walaubagaimanapun atas semangat setiakawan pakatan, maka PAS dan DAP memberi laluan kepada PKR memandangkan DAP dan PAS masing-masing menjadi ketua pentadbir di kedua2 negeri lain iaitu Pulau Pinang dan Kelantan. Dan selain itu satu faktor yang hari ini turut seakan dilupakan adalah kualiti kepimpinan dan kelayakan peribadi Tan Sri Khalid yang telah memimpin Selangor dengan cemerlang pada penggal yang pertama sehingga memberi kekuatan kepada Pakatan menang besar dalam penggal kedua.
Hari ini atas sebab gelora rumah tangga, tokoh yang dijulang dicemuh pula demi mahu merampas kerusi MB darinya.

Lantaran kecelaruan ini sebagai rakan kongsi yang paling tua usianya dalam politik Malaysia, PAS muncul mempertahankan status quo melalui ketegasan Pesuruhjaya Selangor dan Badan Perhubungan Negeri Selangor. Ini diikuti dengan sokongan kuat dari Presiden sendiri, Mursyidul Am dan Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat.
Tan Sri Khalid pada pandangan mereka perlu dipertahankan sebagaimana ditegaskan Mursyidl Am PAS Tuan Guru Nik Abd Aziz:

Saya sebagaimana banyak pihak di negara ini turut tertanya-tanya, atas silap dan salah manakah Tan Sri Khalid ingin digugurkan dari jawatan Menteri Besar? Setelah satu penggal beliau memimpin dengan cemerlang sehingga di dalam pilihanraya umum yang lepas, prestasi Pakatan Rakyat di Selangor semakin meningkat dan beliau dikekalkan di atas kerusi Menteri Besar, tiba-tiba hari ini beliau ingin digugurkan. Sudah tentu persoalan yang berlegar ialah, adakah tiba-tiba beliau menjadi mundur dalam prestasi gerak kerjanya?
Barangkali beliau ada salah dan silap tidak dapat dinafikan, namun adakah ia sehingga menyebabkan beliau wajar digugurkan? Saya kira persoalan ini perlu diselesaikan terlebih dahulu di meja rundingan Pakatan Rakyat, barulah kita bercakap soal pengganti. Jika tangga pertama pun masih belum dipijak, janganlah pula tergesa-gesa melangkah ke tangga kedua, bimbang nanti kepala tersadung lantai.

Tetapi fraksi PKR yang mahu memaksa penukaran ini terus bernafsu dengan tuntutuan mereka. Pendirian Presiden PAS diserang, PAS Selangor diperlekeh. Apa sahaja pandangan dan pendirian yang bertentangan dengan agenda besar mereka itu dilanggar dan ditendang.
Lupakah kita senario di Selangor sebagaimana yang saya nukilkan di atas. Ingat Selangor bukan Pulau Pinang, Selangor bukan Kelantan. Fraksi PKR perlu sedar bahawa di Selangor suara PAS dan DAP mengatasi suara mereka, atau adakah mazhab “demokrasi” baru mereka sudah bertukar menjadi feudal, tiada lagi hormat terhadap suara ramai, suara majoriti. Adakah Pakatan menganut mazhab demokrasi dimana suara keramat adalah suara yang paling kecil?

Sesungguhnya kalau kita kaji dan lihat secara terperinci apa yang PAS Selangor dan Presiden PAS mahukan, bukannya kerusi MB itu tetapi lebih kepada mengekalkan status quo. Biarlah Tan Sri Khalid kekal sehingga ke akhir penggal ini. Beliau cemerlang, prestasinya baik, kalau bergelora sekali pun rumah tangga, sabar-sabarlah tunggulah sehingga tamat penggal.
Malangnya kematangan politik pimpinan PAS ini dipandang serong, lebih malang lagi sesama pimpinan PAS yang berbuat demikian, yang duduk di bawah Presiden apalagi Mursyidul Am dari sudut ranking tiba-tiba menyanyikan lagu-lagu sumbang, meminjam kata-kata TG Nik Abd Aziz, PAS ada nakhodanya, tetapi bagi mereka yang sumbang ini, nakhoda kapal sendiri seakan bukan ketua tetapi nakhoda kapal lain pula dilihat ketua!?

PAS perlu konsisten. Ternyata pendirian PAS Selangor, yang didukung Presiden dan Mursyidul Am itu benar dan mewakili juga selera rakyat Selangor yang mahu Selanogr kekal stabil dengan kepimpinan negeri yang baik jauh mengatasi rekod BN sebelumnya. Kematangan pandangan dan pendirian politik pimpinan PAS perlu dihormati bukan diugut dengan keluar Pakatan dan seumpamanya.
Semoga kebijaksanaan dan kematangan mengatasi nafsu serakah dalam menanggani isu ini.

No comments: