Monday, June 30, 2014

MSO serang Presiden di bulan Ramadhan........ (30/6/14)

Alhmadulillah kita semua dapat menempuh bulan Ramadhan sekali lagi dalam kita meniti usia yang dipinjamkan oleh Allah swt ini. Semoga Ramadhan kita tahun ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Saya petik dari sebuah kertas kerja:
Bulan ramadhan ialah bulan yang mulia dan Allah memilih bulan ini untuk menjadi sebagai salah satu daripada kurniaan yang berharga kepada hamba-hamba-Nya. Kita dapat memahami perihal anugerah Allah kepada kita melalui bulan Ramadhan jika kita mampu memikirkan beberapa persoalan iaitu apabila Allah ingin memberikan rahmat kepada hamba-hamba-Nya maka apakah Allah akan mencampakkan rahmat itu dengan begitu saja kepada hamba-hambaNya atau Allah memberikan kepada mereka PELUANG untuk mendapatkan rahmat-Nya ?

Demikianlah juga apabila Allah ingin mengampunkan dosa hamba-hambaNya maka apakah Dia akan menghapuskan dosa hamba-hamba itu dengan begitu sahaja atau Dia (Allah) memberikan PELUANG untuk hamba-hamba Nya itu mendapatkan keampunan ?
Maka datanglah Ramadhan menjawab semua persoalan ini.

Allah swt berfirman maksudnya : “Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil) ………. (al Baqarah: 185)
Dalam kita menyambut kedatangan bulan yang penuh barakah ini dilaporkan bahawa Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang sedang menerimarawatan susulan di Institut Jantung Negara IJN. Saya yakin dan percaya ramai yang mendoakan agar Tuan Guru yang kita semua sayangi itu akan cepat sembuh dan dikurniakan  kekuatan oleh Allah swt untuk terus memimpin.

Saya mengaitkan posting saya kali ini dengan Ramadhan dan keuzuran Tuan Guru kerana saya sedih apabila dalam bulan yang mulia ini ada juga insan yang Allah swt kurniakan bakat menulis menggunakan bakatnya itu dengan cara yang sungguh tidak sopan dan malah kelihatan biadap.
Allah kurniakan kita sesuatu bakat, septutnya bakat kurniaan Allah itu kita gunakan untuk kebaikan, mengajak manusia kepada yang baik dan mencegah mereka dari yang mungkar. Itulah tanda hamba Allah yang bersyukur, namun apabila kita mengunakannya bagi tujuan jahat, mengadu-domba, mencetuskan kekacauan dan kecelaruan, maka kita dikira ingkar dan tidak bersyukur dengan nikmat Allah.

Seorang penulis veteran yang saya kenali telah menulis posting berikut :


Di bulan Ramadhan, Allah buka peluang kepada kita untuk mengejar ganjarannya, sebaliknya kenalan saya ini memilih untuk berakhlak buruk, lalu saya mohon agar beliau segera ingat akan pesanan Rasulullah s.a.w:
Daripada Abu Hurairah r.a. katanya bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan buruk sedangkan ia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah selain dari lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya.” (Riwayat Bukhari)

Peliharalah lidah kita, tulisan kita. Banyakkanlah zikir dengan memuji Allah, bersalawat ke atas Nabi s.a.w, bercerita tentan nikmat-nikmat syurga serta lain-lain perkara ma'ruf.
Kita biasa dengan serangan musuh dari pelbagai penjuru tetapi apabila kawan sendiri mula menyerang jelas ia kini memilih menjadi musuh dan sudah bosan menjadi kawan.

 

 

6 comments:

kopiradix said...

Sayuti Omar penulis yang syok sendiri....cuba tengok blognya..mana ada org komen..dia tak akan sesekali siarkan komen yang membangkang pendapatnya dalam blog tersebut..

Anonymous said...

Kalau jumpa sayuti ni suruh dia berenti la menulis..nampak sangat penulis upahan..analisa pun tak pernah tepat..

bat8 said...

Tuan,

Apa bezanya dengan serangan-serangan yqng dibuat oleh p3mimpin-pemimpin Pakatan termasuk dari PAS s3ndiri m3minta Najib dan menteri-m3nteri tert3ntu meletak jawatan apabila timbul sesuatu isu?

MSO m3ngenali Presiden PAS jauh lebih lama dari tuan walaupun tuan pe4nah menjadi s3tiausaha politik Presiden PAS.

Kadang-kadang orang PAS ni pelik dan kadang-kadang tak ada beza dengan UMNO. Dia je ada hak dan lesen besau dari " langit ( d3vine rights) nak kritik orang, p3mimpin orang. Orang lain tak boleh langsung nak tegor PAS. Dan yang paling pantang bagi orang PAS bila orang " ulas" pasal Presiden depa. Naik sawan le orang PAS.

Anonymous said...

MSO ni elok pencen jer.....setuju dgn anom di atas, analisa MSO tak pernah tepat. Dulu beriya-iya menulis mengkritik mengenai baju petak2 merah, tetapi lepas tu buat U-turn....manusia2....Moga2 Allah bukakan pintu hati MSO agar kembali ke jln yg benar

roslan sms said...

Sdr bat8 untuk makluman saya tidak pernah dilantik menjadi Setpol Presiden. Saya pernah menjadi SU Akhbarnya.

Sdr berhak dengan pandangan sdr termasuklah dalam mahu mempertahankan Sdr MSO.

Kalau ahli berasa tidak apa dan tersengeh bila Presiden mereka diserang......itu ahli yang bermasalah.

Selamat berpuasa dan terima kasih

Anonymous said...

Bat8 tu memang pembaca setia MSO. Apa Pas buat semua tak kena tapi kalau PKR, semua ok, walaupun memang hampeh. Lihat sendiri pasal pemilihan parti pkr....huhuhuhu....sudah menjadi rahsia umum