Monday, June 30, 2014

MCA Johor tak setuju cuti Jumaat (30/6/14)


Berkuatkuasa 1 Januari 2014 yang lalu bersempena ulangtahun keputeraan Tuanku Sultan yang ke 55 (pada November 20143) Negeri Johor telah mengisytiharkan yang cuti hujung minggu di negeri tersebut beralih dari hari Sabtu dan Ahad ke hari Jumaat dan Sabtu.
Hari Jumaat dipilih demi menghormati kebesaran penghulu segala hari tersebut selain memudahkan umat Islam di negeri berkenaan menunaikan solat Jumaat dengan selesa dan tidak tergesa-gesa.

Sejak 1 Januari seluruh sektor awam di negeri berkenaan telah mengamalkan cuti hujung minggu yang baru itu dan ternyata ia memberi kesan yang positif terhadap kehidupan rakyat. Satu yang pasti rakyat Johor boleh selesa apabila beriadah dengan keluarga atau membeli belah kerana tidak perlu lagi berasak dengan pelawat serta pengunjung ke  negeri berkenaan khasnya dari Singapura yang hujung minggunya Sabtu dan Ahad.
Saya masih ingat ketika pengisytiharan berkenaan dibuat umat Islam bukan hanya di Johor malah seluruh Negara menumpang gembira dengan langkah berkenaan khasnya apabila istana menggunakan kuasa demi membela kebajikan dan masadepan umat Islam.

Kini sudah hampir setengah tahun amalan cuti hujung minggu yang baru itu diperkenalkan namun ternyata Tuanku Sultan masih belum gembira. Mengapa?
Ketika merasmikan siding Dewan Undangan Negeri Johor baru-baru ini Tuanku Sultan bertitah:

“Ibu-bapa yang bekerja di sector swasta mengadu bahawa mereka tidak mempunyai masa secukupnya bersama anak-anak kerana terpaksa bekerja pada hari Jumaat (sedangkan anak-anak mereka bercuti)”
Atas kerpihatinan terhadap rungutan rakyat itu, Tuanku yang berjiwa rakyat menitahkan:

“Oleh itu saya menyeru kerajaan negeri untuk mengkaji semula kesesuaian menyelaraskan hari rehat kepada hari Jumaat dan Sabtu untuk semua sektor.”
Ini bermakna demi memelihara keharmonian institusi keluarga rakyatnya, Tuanku mahukan agar cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu diselaraskan kepada Jumaat dan Sabtu untuk semua sektor samada awam mahupun swasta.

Sudah pastilah ini bermakna semua sektor termasuklah perbankkan dan institusi kewangan juga akan berhujung minggu Jumaat dan Sabtu. Tindakan berani Tuanku ini mungkin dilihat drastik dan radikal, walaubagaimanpun skop tumpuan Tuanku adalah pada kebahagian rakyatnya, agar mereka sekeluarga dapat beristirihat dan beriadah bersama kaum keluarga, anak isteri masing-masing. Alangkah mulianya hasrat Tuanku itu!
Tiba-tiba dalam akhbar The Star hari ini dilaporkan yang MCA bahagian Kualijaya dan Johor Baru sedang berkempen mengumpulkan tandatangan dari mereka yang mahu membantah pertukaran itu untuk agensi swasta. Menurut Ketua MCA Kulaijaya Tang Nai Soon, pertukaran itu jika berlaku akan “menganggu” perniagaan di negeri berkenaan.

Kononnya perniagaan khasnya antara Johor dan Singapura akan terjejas dan operasi Iskandar Johor yang mahu memprojekkan imej antarabangsa juga akan terjejas dengan langkah ini.
Anehnya MCA yang baru dapat dua kerusi kabinet itu tidak langsung mengambil skop kekeluargaan sebagaimana yang diambil Tuanku Sultan, apatah lagi alasan asal iaitu memuliakan hari Jumaat khasnya buat umat Islam.

Bagi saya tindakan MCA ini hanya akan meminggirkan sokongan masyarakat majoriti Melayu Islam terhadapnya.
Brunei contohnya sehingga mengisytiharkan perlaksanaan Hukum Hudud namun tidak kita dengar perniagaan Negara terkaya dirantau sebelah sini itu terjejas atau terganggu.

Belajarlah hidup bertoleransi, sesungguhnya muafakat dan tolak ansurlah yang telah berjaya membentuk Negara Merdeka yang kita cintai ini hasil dari persepakatan nenek moyang kita. Jika masyakarat Melayu, Cina dan India sejak puluhan tahun dahulu boleh hidup aman damai menghormati peraturan dan undang-undang, dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung, mengapa kita hari ini tidak boleh?
Saya mendoakan agara usaha murni Tuamku itu akan tercapai dan seluruh sektor dan agensi kerajaan mahu swasta akan bercuti hujung minggu Jummat dan Sabtu, dan semoga langkah baik ini kelak turut dapat dipanjangkan ke negeri-negeri lain.

 

 

No comments: