Thursday, June 12, 2014

Jangan robohkan apa yang telah kita bina selama ini (12/6/14)


Tahun ini dah masuk 57 tahun Negara kita mencapai kemerdekaan, 51 tahun pembentukkan Malaysia.  Jika umpama usia manusia, sudah pastilah sudah begitu matang dan dewasa bukan lagi seperti keanak-anakkan tetapi sudah boleh dihormati dan dipandang tinggi.
Kemajuan ekonomi dan pembangunan fizikal memanglah ketara hasil dari kesungguhan rakyat dan sumbangan semua pihak. Begitu juga kemajuan pendidkan dikalangan rakyat tidak dapat dinafikan. Akan tetapi satu aspek yang masih belum selesai ternyata merupakan satu cabaran yang kadangkala mampu membakar sensitiviti sesetengah pihak dan jika tidak ditangani dengan baik mampu membawa natijah yang buruk.

Dalam tempuh beberapa minggu sahaja, apa yang saya maksudkan itu dapat dilihat berlaku.
Perebutan hak penjagaan anak, akibat ibu-bapa bertukar agama, anak mahu tukar agama kerana mahu berkahwin lain agama, perebutan mayat ekoran pertikaian agama terakhir si mati, semua ini sedang berlaku di hadapan kita hari ini.

Mungkin sebelum merdeka, kalau pun ada (saya tiada ketika itu) kes-kes seumpama ini berlaku rasanya ia begitu kecil dan tidaklah ke peringkat memamah perasaan dan sensitiviti. Satu kes yang kita ingat yang melibatkan pertukaran agama diwaktu penjajah sehingga mencetuskan huru-hara adalah kes Natrah pada awal tahun 1950.
Mengapa berleluasa sangat kes-kes seumpama ini kebelakangan ini? Mengapa tiada ada satu formula penyelsaian yang boleh diperkenalkan bagi mengelakkan perkara-perkara seumpama ini?

Suka tak suka Malaysia adalah sebuah Negara Islam. Suka tak suka Malaysia adalah satu-satu Negara yang punya dwi sistem perundangan satu untuk masyarakat sivil dan satu khas untuk orang-orang Islam, dan ini bukan merupakan amalan baru akan tetapi telah wujud sejak zaman awal penjajahan British dahulu.
Bagi saya semuanya berbalik kepada semangat toleransi, tolak ansur yang wujud sejak pra kemerdekaan sehingga memungkinkan orang-orang Melayu Islam, penduduk asal bumi Tanah Melayu membuka kewarganegaraan kepada kawan-kawan mereka yang bermastautin di sini khasnya orang-orang Cina dan India.

Bukan hanya orang Melayu yakni penduduk asal, tetapi orang-orang Cina dan India juga diberi peluang menjadi warganegara kepada Negara ini, berkongsi satu bumi dengan orang-orang Melayu. Pengorbanan orang-orang Melayu itu sekadar bersyarat bahawa agama mereka yakni Islam dan bangsa mereka yakni Melayu dan kemudiannya dipanjangkan menjadi Bumiputera, dihormati, diakui dan diberi tempat keistimewaannya dalam Perlembagaan. Institusi Raja-raja Melayu kekal sebagai payung di negeri-negeri dan di Persekutuan dan Majlis-majlis Agama Negeri-negeri kekal sebagai institusi menjaga kepentingan agama Islam seluruh Negara.
Walaupun demikian orang-orang Cina dan India pula diberi hak mengamalkan budaya dan kepercayaan mereka secara bebas, tidak seperti di beberapa Negara jiran dan diberi pula kesitimewaan membelajar dan mengamalkan bahasa ibunda masing-masing melalui sekolah-sekolah jenis kebangsaan.

Selalu bila kita menulis begini aka nada pengritik yang mnegatakan kita mempromosi agenda atau propaganda Umno dan seumpamanya. Bagi saya ini fakta sejarah, tidak ada kena mengena dengan Umno atau sesiapa tetapi inilah yang dipersetujui asalnya oleh sebahagian besar datuk-nenek dan moyang kita dahulu.
Berbalik kepada permasalahan asal, kenapa kebelakangan ini pertikaian melibatkan Islam ini semakin meruncing? Kenapa Islam

Jawapannya kerana kita lupa dan sengaja melupakan fakta sejarah, letak duduk Negara ini semasa awal-awal Merdeka.
Kita tidak mahu memaksa, tetapi hormatilah apa yang ada. Janganlah menyerang dan memperlekeh institusi Islam, amalan Islam, hukum Islam. Terbit dengan kata-kata seolah Islam ini tiada berbudaya, tiada tamaddun.

Selagi kita ada pemikiran seumpama ini, selagi itu kita tidak dapat bertoleransi sebagaimana datuk-nenek moyang kita dahulu. Dan kita akan terus memijak dan mencederakan sensitiviti orang lain, akibatnya kita membakar dendam sesama kita.
Mayat seorang wanita di Pulau Pinang contohnya baru-baru ini dirampas oleh pihak Jabatan Agama Islam ketika upacara keagamaan sedang dilangsungkan. Tindakan tersebut khabarnya kerana Jabatan Agama ada bukti yang si mati telah memeluk Islam sebelum kematiannya.

Tindakan ini membangkitkan kemarahan sesetengah pihak. Kita tidak sedar sesetengah pihak juga secara senyap mneyokong tindakan ini! Apa pun, biarlah penyiasatan dibuat. Ada pihak merungut kenapa baru sekarang? Kenapa tidak sebelum ini?
Masalahnya laporan dibuat, lalu tindakan diambil. Bayangkan kalau mayat telah ditanam , kemudian satu pihak dapat perintah membongkar kembali tanah perkuburan untuk ditanam di tanah perkuburan lain, pun nanti aka nada yang merungut.

Disatu pihak ada yang gembar-gemburkan masalah hak asasi, kedailan dan seumpamanya. Dalam hal ini biarlah siasatan dilakukan, kemudian pihak kehakiman memutuskan. Jangalah mengkritik sebelum siasatan selesai kalau benar kita juasa hak asasi dan keadilan.
Begitu juga dalam kes perkahwinan yang kononnya diganggu pihak JAIS baru-baru ini. Sehingga atas tekanan kerajaan negeri membuat keputusan yang terburu-buru. Kenapa juara hak asasi dan keadilan tidak memberi peluang kepada bapa si wanita berkenaan memberikan pandangan dan versinya? Berilah keadilan kepada semua pihak, benar perkahwinan itu suci dan penting, tetapi prosedur dan peraturan, perundangan mestilah dihormati, jika tidak anarki!

Begitu juga dalam kes melibatkan hak penjagaan anak-anak sehingga bertindih-tindih bidangkuasa kedua-dua mahkamah sivil dan syariah. Sebenarnya semua perlu dihormati tetapi apabila kita merendahkan satu mahkamah atas satu mahkamah yang lain inilah puncanya sedangkan dahulu tidak pernah begitu.
Apa pun bagi saya proses perundangan, peraturan dan prosedur yang kita sendiri bina perlu dihormati dan dipatuhi. Baliklah kembali kepada asal kita, hormat menghormati dan tidak memperlekeh serta memandang rendah antara satu dan lain.

Berdiri Negara ini atas sikap tolak-ansur, tetapi apabila sudah tiada begitu, kita merobohkan apa yang kita sendiri bina maka terimalah akbatnya.

1 comment:

Anonymous said...

sepatutnya penjajah jahanam britis dihalau bukan dibawa berunding sengaja dibawanya masuk untuk halang tanah melayu jadi negara yang dikuasai sepenuh oleh Islam itu agenda penjajah ajen yahudi.
57 tahun pun berlalu penuh dengan suka duka dan pilu.yang nyata nampaknya tidak ada ketegasan dengan kuasa yang ada itu lah akibatnya sampai isu agama Islam pun ada pihak yang berani perlekehkan.
laungan tak kan melayu hilang didunia hanyalah laungan tapi tak berani nak lawan penjajah.ada kelompok yang berani lawan penjajah dikatakan pengganas.