Monday, June 23, 2014

Jangan nyalakan api kemarahan (23/6/14)


Pagi tadi kita dikejutkan dengan berita kematian Almarhum Ustaz Dato Abu Bakar Chik, AJK PAS Pusat, bekas ahli EXCO Kerajaan Terengganu, bekas Ketua Pemuda PAS Pusat, dalam kemalangan jalanraya. Almarhum dilaporkan hadir dalam program Pemuda di Selangor pada sebelah malamnya. Semoga Allah swt mencucri rahmat ke atas roh Almarhum.
Dan pagi ini pula media termasuklah media sosial sedang hangat memperbahaskan keputusan Mahkamah Persekutuan sebentar tadi yang telah menolak permohonan akhbar Katholik The Herald untuk mencabar keputusan pihak KDN yang mengharamkan penggunaan kalimah Allah di dalam akhbarnya.

Mahkamah yang bersidang dengan 7 panel itu memutuskan demikian dengan keputusan 4 menyokong dan 3 menentang.
Ini bermakna akhbar berkenaan perlu mematuhi larangan pihak KDN dan tidak sekali-kali menggunakan kalimah Allah dalam keluaran akhbarnya.

Sesungguhnya keputusan mahkamah di Malaysia, akan pasti ada yang kelihatan memihak satu pihak da nada yang kelihatan tidak. Mereka yang menang akan bergembira dan menyangkakan bahawa mahkamah memihak mereka, begitu juga yang kalah akan kecewa dan menyangkakan yang mahkamah tidak memihak mereka.
Walaupun proses pembuatan keputusan itu melibatkan mereka yang pakar dan mahir dalam bidang perundangan, iaitu hakim-hakim mahkamah tertinggi dalam Persekutuan, pasti aka ada pihak yang tidak berpuas-hati dan seumpamanya. Sewajarnya keputusan ke sebelah mana pun harus dihormati dan diraikan kerana itulah sikap terbaik bagi rakyat yang menjunjung kedaulatan undang-undang. Malangnya kebelakangan ini kita tidak lagi begitu, sering sahaja berbalah dan mempertikai.

Mungkin itu hak kita, selagi mana ianya tidak melanggar undang-undang, contohnya menghina mahkamah.
Masalahnya, ada yang terlalu biadap di dalam penilaian terhadap keputusan mahkamah sehingga mencetuskan pula kemarahan pihak lain apabila sensitiviti pihak lain itu dipijak dan dicaci secara terbuka. Inilah punca-punca yang akan membawa kepada perbalahan dan konflik yang lebih tegang dan rumit dalam masyarakat kita. (Contoh sila lihat petikan ulasan dari pembaca laman web yang saya petik ini)

Septutnya orang-orang besar agama yang dalam pertikaian meredakan perasaan penganut masing-masing. Bukankah agama mengajar kita berlapang dada, berkasih-kasihan.
Saya khuatir jika sikap buruk ini tidak ditangani, ia akan membusung kepada sesuatu yang lebih buruk dan merugikan kita semua.

1 comment:

Anonymous said...

sudah lama perkara yang berkaitan dengan hukum hukum Islam tidak diberi perhatian yang cukup berkesan jadi ada pihak yang diam diam ambil kesempatan