Thursday, February 20, 2014

MB Selangor dari pandangan pakar undang-undang (20/2/14)


Pakar dan pensyarah undang-undang Prof Emeritus Shad Saleem Faruqi berkongsi pandangan terhadap senario di Selangor pasca PRK Kajang dalam ruangannya “Reflecting on the law” dalam akhbar The Star hari ini (m/s:22).
Menurut beliau kiranya benar Dato Seri Anwar Ibrahim mahu dinobatkan sebagai MB Selangor pasca PRK Kajang maka beberapa kemungkinan senario isu perlembagaan perlu dilihat, dipertimbang dan diterokai. Antaranya:

PERTAMA – Perletakkan jawatan
Perlu ada kesediaan meletak jawatan di pihak Tan Sri Khalid Ibrahim. Namun dalam hal ini juga Shad memperakui bahawa Tan Sri merupakan seorang tokoh yang kukuh kedudukannya dalam Dewan dengan dukungan 44 dari 56 ahli dewan dan malah kata Shad, Tan Sri diperakui sebagai seorang tokoh yang popular dan diminati ramai.

Dengan berlatarbelakangkan hakikat demikian kata Shad lagi kalau pun ia meletakkan jawatannya, tidak ada jaminan yang Tuanku Sultan Selangor akan memberikan perkenan. Tuanku berkuasa menitahkan Tan Sri agar terus kekal di kerusi MB.
Selain itu tambah beliau, Tuanku juga boleh menangguhkan pemergian Tan Sri itu tertakluk kepada keputusan rayuan kes jenayah di mahkamah yang melibatkan Anwar. Tuanku mungkin bimbang kiranya Anwar menjadi pengganti dan kemudiannya kecundang dalam rayuannya maka akan sekali lagi berlaku kekosongan jawatan MB.

KEDUA – Undi tidak percaya
Sekiranya Tan Sri enggan tunduk kepada arahan partinya untuk mengosongkan kerusi MB, maka PKR boleh membawa undi tidak percaya ke atas Tan Sri di Dewan. Dalams senario ini ada 2 kemungkinan, pertama, Dewan luluskan dan Tan Sri mengosongkan kerusinya atau , kedua, Tan Sri selaku MB menggunakan kuasanya mengadap Tuanku Sultan memohon Dewan Negeri dibubarkan. Kiranya dibubarkan Tan Sri kekal sebagai “caretaker” MB sehingga selesai pilihanraya.

KETIGA – Pemecatan oleh Tuanku Sultan
Sekiranya sidang Dewan tidak dipanggil, PKR atau Pakatan Rakyat boleh meyakinkan Tuanku Sultan yang Tan Sri tidak lagi memiliki sokongan majoriti ahli-ahli dewan dan dengan itu melalui Artikel 53 (2)(a) Sultan boleh memecat Tan Sri, namun disini, perlaksanaan kuasa itu tertakluk sepenuhnya di atas budi-bicara Tuanku dalam menjalankan kuasa Baginda.

KEEMPAT – Digantung atau dipecat
PKR boleh menggantung atau memecat keahlian Tan Sri. Namun menurut Shad dalam senario di India semasa pemerintahan Indra Gandhi, walaupun dipecat dari parti Kongres nya mendiang terus berpegang pada jawatan PM kerana majoriti ahli dewan tetap berdiri di belakangnya.

Shad membuat kesimpulan bahawa perlantikkan dan pemecatan MB tidak syak lagi adalah merupakan kuasa budibicara Tuanku Sultan berdasarkan Artikel 55 (2) (a) Perlembagaan Negeri Selangor. Apa yang pernah berlaku di negeri-negeri Perlis, Perak, Terengganu dan Selangor sendiri dalam hal ini menjadi tauladan perundangan dan perlu diambil kira semua pihak.
Dan yang paling menarik dalam ulasan Shad bahawa, sesungguhnya perubahan dan pengembangan pentafsiran undang-undang itu sangat luas. Ianya tidak mustahil kata beliau kiranya berlaku juga kekosongan jawatan MB samada melalui perletakkan jawatan atau pemecatan, Tuanku Sultan boleh sahaja tidak melantik calon PKR dan sebaliknya melantik pula wakil dari PAS, yang pada pandangan Tuanku boleh menguasai sokongan majoriti dalam dewan.

Apa pun kerana itu pandangan dan pendirian PAS agar Kajang jangan digunakan sebagai alasan untuk menukar MB adalah sesuatu yang mustahak untuk diambil kira dan difahami apalagi dihormati. Jangan kerana tekanan politik dalaman yang sepatutnya boleh diselesaikan secara dalaman, dipunggah ia secara pukal dan terbuka di khalayak ramai dan akhirnya mengundang krisis yang tidak menguntungkan sesiapa.
Dalam suasana tenang dan aman hari ini dari ceruk-ceruk kampung, lurah dan gunung serta pekan dan bandar Selangor sampailah ke serambi istana semuanya terpelihara, jangan digegarkan sehingga akhirnya mencetuskan gundah-gulana.

 

 

No comments: