Tuesday, February 25, 2014

Khalid tolak penemuan UMCEDEL (25/2/14)


Menurut akhbar NST MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dilaporkan menolak penemuan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihanraya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang mengatakan bahawa kononnya rakyat Kajang bersedia mengangkat Dato Seri Anwar Ibrahim menggantikan beliau sebagai MB Selangor yang baru.
Menurut Khalid walaupun pengundi di Kajang kelak akan mengundi Anwar tidaklah bermakna bahawa mereka menolak kepimpinannya di negeri itu. Tambah Khalid mereka (pengundi Kajang) tahu akan jasa dan sumbangan beliau kepada negeri ini sejak beliau mengambil-alih jawatan MB. Dan beliau menurut NST sekali lagi menolak spekulasi bahawa Anwar akan menggantikan tempatnya.

Demikianlah kontroversi isu MB Selangor ini terus bermain dan ditiupkan.
Saya yakin setakat ini ramai yang sudah menerima SMS, Whatsapp dan seumpamanya berkenaan isu ini. Dan lebih menyedihkan sehingga dijaja apa yang didakwa keburukkan Tan Sri Khalid dan sebab-sebab mengapa beliau perlu diturunkan dari jawatan MB.

Saya secara peribadi melihat Khalid sebagai seorang tokoh yang masih diperlukan untuk terus berada di “kerusi” MB di Selangor. Ternyata gaya kepimpinannya telah yang paling penting meyakinkan rakyat betapa perlunya PR kekal mentadbir negeri maju ini. Tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa tidak pernah saya kira rakyat Selangor begitu selesa dan yakin dengan MB mereka sebagaimana hari ini.
Saya masih ingat di minggu pertama beliau menjadi MB dan saya ditugaskan oleh Presiden PAS ketika itu untuk mengunjunginya (sebagaimana pernah saya buat posting di sini) atas urusan penting, beliau seakan ketika itu telah pun berada dalam suasana “in full control”, berjaya menguasai suasana dalam waktu yang singkat, mungkin lantaran pengalaman luasnya di bidang korporat dan pentadbiran sebelum ini.

Beliau memberitahu saya ketika itu bahawa beliau baru sahaja berjaya (di minggu pertrama menjadi MB) menambahkan pendapatan negeri sebanyak RM8juta tunai.
Dengan kesungguhan beliau bercerita pada saya betapa beliau telah berjaya memberi kata dua kepada bank-bank yang menyimpan “reserve” negeri Selangor bahawa beliau mahukan penyemakan semula atas kadar faedah yang diberikan kepada Selangor, tidak lagi pada kadar yang lama zaman berzaman. Dalam sekelip mata, oleh kerana pihak bank tahu bahawa mereka berurusan dengan seorang tokoh korporat yang berjaya dan mahir, mereka menambahkan kadar sebelum ini kepada kadar baru dan dalam sekelip mata kata Khalid beliau memungut RM8juta tunai untuk Selangor!

Lantaran negeri ini berada di tangan seorang MB yang mahir, cekap dan telus lah maka dari RM400juta “reserve” tunai pada tahun 2008 hari ini (2013) “reserve” itu telah mencacak naik ke RM2.5 billion.
Apa pun alasan bagi saya disaat ini yang penting adalah PR perlu menang di Kajang. Dan seterusnya demi kesejahteraaan dan kestabilan negeri ini disamping kemakmuran rakyatnya, biarlah MB yang cemerlang ini kekal ditempatnya. Semoga Selangor nanti menjadi contoh kepada rakyat di negeri-negeri lain, dan perubahan sepesat Selangor kelak akan turut dirasai di negeri-negeri lain apabila mereka memilih untuk merubah seperti yang berlaku pada Selangor di bawah Tan Sri Khalid Ibrahim.

2 comments:

adnan said...

Tajuk itu salah, sepatutnya perkataan "penemuan" digantikan dengan perkataan "pertemuan". Terima kasih.

Anonymous said...

Behind evеry good blogger is aan aաesome thinker! You are unhquestionably one of these.


Vist my blog ... 30ml e liquid ()