Monday, February 03, 2014

Jika kosong berilah peluang pada PAS pula (3/2/14)


Bukan hanya di Selangor tetapi seluruh Negara hari ini isu kekosongan kerusi di kawasan Dewan Negeri Kajang, Selangor hangat diperkatakan. PKR dijangka melancarkan jentera pilihanrayanya malam ini manakala PAS Pusat pula akan memanggil mesyuarat Lajnah Politiknya.
Yang jelas ADUN Kajang, CC Lee dari PKR telah pun meletakkan jawatannya dan Speaker Selangor telah pun memaklumkan SPR berkenaan kekosongan itu.

PKR pula melalui MB Tan Sr Khalid Ibrahim telah pun mengumumkan bahwa PKR akan bertanding meletakkan Ketua Umumnya Dato Srri Anwar Ibrahim sebagai calon.
Ada yang merasakan pilihanraya kecil ini tidak perlu. Ada pula yang menggambarkan pilihanraya kecil ini bakal menjadi anjakkan besar ke arah perubahan lanskap politik bukan hanya di Kajang dan Selangor malah seluruh Negara! Ada yang mengatakan ianya pembaziran sedang kita sedang melawan isu yang sama. Ada pula yang mengatakan PRK ini suatu ikhtiar besar PKR dan PR ke arah menyelamatkan Selangor dan melangkah ke Putrajaya.

Apa pun PRK ini bakal diumumkan tidak berapa lama lagi oleh SPR dan PR perlu bertanding mengisi kekosongannya.
Oleh kerana kerusi telah kosong maka suka tak suka ia perlu diisi. Oleh kerana yang kosong kerusi PKR maka suka tak suka calonnya nanti dalam PRK ini adalah dari PKR juga. Lalu sebagai kawan suka tak suka semua pihak dalam PR terpkasa turun membantu.

Masalahnya PRK ini bukan sekadar mengisi kekosongan kerusi DUN Kajang tetapi lebih daripada itu yang bertiup kencang adalah ianya bagi memberi laluan ke arah calon yang memang nanti melompat ke kerusi tertinggi pentadbiran negeri, walaupun ada pihak yang nafi dan ada yang membenarkannya, jawatan MB dikatakan akan menjadi rebutan calon PR yang menang nanti.
Jika benar maka di sinilah letaknya kontroversi yang melanda Selangor.

Isu dalaman PKR itu hal PKR yang saya kira mampu dan boleh mereka selesaikan. Kalau menurut The Star hari ini ia sehingga membabitkan formula mengeluarkan Tan Sri Khalid dari kerusi MB dan Azmin Ali dari kerusi DUN nya di Bukit Antarabangsa, rumit namun itu masalah PKR dan sekali lagi saya yakin mereka boleh atasinya.
Yang kontroversinya adalah apabila dikatakan pemilik kerusi Kajang kelak bakal dinobatkan menjadi MB Selangor!

Kalau kita amalkan politik “tak kisah” dan politik “ lantak-melantak”, mirip macam soldadu kisah si Luncai, amalan yang sengaja saya reka, memang masing-masing akan tolak fakta dan realiti serta mengaku dan taat pada apa sahaja yang diputuskan oleh orang yang paling vokal dan “berkaliber”.
Tak mengapalah kalau ADUN Kajang yang baru mahu dijadikan MB – “bairkan-biarkan”. Tak mengapalah kalau MB Selangor diwakili oleh parti paling kecil perwakilannya dalam PR Selangor – “biarkan-biarkan”.

Tetapi politik PR bukan politik si Luncai, politik PR adalah politik Malaysia, politik yang membawa harapan dan pentafsiran baru mendaulatkan suara ramai mematikan amalan kronisma, korupsi dan nepotisma. Menjulang demokrasi dan hak asasi serta hak sama rata.
Di Selangor PAS dan DAP punya 15 kerusi masing-masing manakala PKR 14. Di Selangor pada PRU lalu kita berkempen mengekalkan Tan Sri Khalid sebagai MB, rakyat diberitahu darihal kewibawaannya, kebolehannya, kemampuan dan pengalamannya. Tiba-tiba hari ini ada gerakkan yang mahu singkirkan Tan Sri Khalid.

Kalau ianya gerakan dalaman PKR, itu hak mereka. Tetapi hakikat bahawa kekosongan MB itu mahu diisi, maka demi agenda politik besar PR yang sama-sama kita julang, hak perlu diberikan kepada rakan konsgi terbesar untuk mengemukakan calon. Dalam hal ini DAP dan PAS perlu diberi peluang, bukannya kerana gila kuasa, tetapi kerana menghormati suara terbanyak.
DAP kesemua 15 ADUN nya terdiri dari bukan Melayu/ Islam, maka dari segi teknikalnya, menurut Perlembagaan Negeri, kesemua mereka tidak layak. Walaubagaimanapun kesemua 15 ADUN PAS menepati syarat kelayakan, dan oleh itu PAS selayaknya diberikan hak untuk menamakan calon kecualilah PAS tidak mahu dan bersetuju memberi laluan.

PAS telah bertarung hampir 63 tahun termasuklah di bumi Selangor, meletakkan calon sejak seawal PRU Persekutuan 1955 termasuk di Selangor (antara calon terawal ketika itu adalah Almarhum Prof Zulkiflee Muhammad). PAS menghadapi tekanan, ujian, penindasan berdekad-dekad berjuang dan berhempas pulas di Selangor. Ahli-ahlinya berjihad siang dan malam membongkar tanah, membajak dan menyemai benih bagi menyuburkan tanah Selangor. Ketika rakyat membenci takut pada parti selain Perikatan dan BN, PAS sudah berada di sana, bekerja meyakinkan rakyat.
Dari PRU 1959 hingga kini, dari tiada perwakilan sehinggalah muncul sebagai Ketua Pembangkang 1999 (PAS 4 PKR 1 DAP1), membentuk kerajaan Pakatan Rakyat 2008 (PAS 8, DAP 13, PKR 15) dan kini 2013 (PAS 15, DAP 15, PKR 14) PAS konsisten samada bersendirian ataupun berpakat dengan kawan-kawan menjunjung dan meneruskan perjuangan di Selangor dan seluruh Malaysia.

Allah mentakdirkan sejak PRU 1990 sehinggalah kini tiada mana-mana wakil PAS di negeri-negeri atau Parlimen yang telah melompat berpaling tadah meninggalkan perjuangan!
Oleh itu demi menghormati PR, demi menghormati pengorbanan dan jasa masing-masing rakan dalam PR, suka tak suka sepatutnya apabila berlaku kekosongan kerusi MB dalam senario Selangor hari ini, peluang pertama perlulah diberikan kepada PAS untuk menamakan calonnya. Kita bukan berpandukan keputusan 2008 ketika PAS rakan terkecil dengan 8 kerusi cuma, tetapi kita perlulah berpandukan keputusan terkini 2013 dimana, hari ini PAS punya 15 kerusi.

Ianya bukan keterlaluan atau radikal tetapi ia fakta dan PR perlu berbesar hati menunjukkan kepada rakyat jelata bahawa ia menghormati fakta dan realiti.
Semoga kesepakatan dan perpaduan dalam PR terus kekal.

 

 

 

1 comment:

Anonymous said...

Semua sudah tahu wakil cina DAP tak boleh jadi MB....Tapi mereka ada UNDI nak siapa jadi MB. Memang PAS lebih tapi kalu undi:wakil Pas campur wakil BN sekali pun tak cukup undi jd MB. Undi PKR campur DAP cukup untuk pilih MB. Fikir la dlm2 tak kan DAP nak setuju PAS jd MB kalau ada calon melayu PKR. Track record x cantik pun: bagi kat PAS> Kedah, Bagi Terengganu, Bagi Perak sumernya tumbang yeop
PAS-PKR_DAP saling bergantung bro, cumanya PKR dari fraksi Tengah yg DAP senangi.juga PAS senangi.