Monday, January 06, 2014

Perbalahan bermula dari pimpinan agama yang provokatif (6/1/14)


Kita mahu Malaysia kekal aman. Siapa pun tidak mahu mengundang perbalahan dan ketegangan antara agama setelah sekian lama kita menikmati perpaduan kaum dan agama khasnya dikalangan rakyat Malaysia. Kita tidak sekali-kali boleh menerima demonstrasi atau rusuhan di hadapan rumah-rumah ibadat yang dilakukan oleh mereka yang berlainan kepercayaan. Jangan sekali-kali mencetuskan sesuatu yang tidak pernah berlaku di bumi kita.
Asas atau kekuatan keakraban hubungan ini adalah bersandarkan toleransi beragama serta sikap hormat-menghormati antara sesama kaum dan agama. Ringkasnya kami hormat dan tidak ganggu pegangan dan kepercayaan kamu sebagaimana kamu hormat dan tidak ganggu pegangan dan kepercayaan kami.

Kekuatan ini telah sedia terjalin sejak beratus tahun dan masing-masing kaum dan agama mengharagai dan memelihara asas ini kerana itu tidak seperti di Negara-negara lain, Malaysia tidak pernah menyaksikan rusuhan atau perbalahan yang tercetus angkara isu agama dan kepercayaan.
Lihat sahaja di Kelantan contohnya, negeri yang majority umat Islam, agama lain bebas mengamalkan kepercayaan masing-masing. Gereja, tokong dan kuil tidak diganggu dan penganut masing-masing agama bebas keluar masuk mengamalkan kepercayaan masing-masing. Malah begitu juga sebenarnya di negeri-negeri lain.

Hari ini, biarlah kita berhadapan dengan realiti tanpa perlu berselindung disebalik “hak asasi” dan apa saja yang mungkin mahu dijolok ke dalam tekak kita oleh pihak-pihak yang tidak menghargai apa yang sedia terbina sesama rakyat di Malaysia.
Sekiranya ketua-ketua agama boleh bertolak ansur demi mengekalkan apa yang telah sekian lama terbina niscaya selama-lamanyalah tidak akan tercetus ketegangan agama.

Isu kalimah “Allah” ini saya lihat sudah seakan mahu dijadikan bahan untuk menguji kesabaran sesetengah pihak. Mengapa perlu diuji dan diprovokasi sesuatu yang sekian lama tidak pernah kita lakukan begitu.
Kalau semua pihak serahkan keputusan pada proses undang-undang, menghormati undang-undang dan titah Raja saya kira semua aman. Penganut Kristian yang beratus tahun masuk keluar gereja dengan aman di sini dapat melakukannya dan mereka yang suka cetuskan huru-hara sebagaimana sesetengah NGO pun tidak akan ada “modal” untuk berbuat sesuatu.

Masalahnya bermula apabila kita pandai-pandai mahu “test the waters” kononnya baeangkali atas nama “kebebasan”.
Saya salahkan Pengarang akhbar mingguan Katholik “The Herald” Father Lawrence Andrew kerana mengeluarkan kenyataan bahawa gereja di Selangor akan terus menggunakan kalimah “Allah” dalam upacara dan majlis mereka. Tidakkah ini berbau provokasi. Sedangkan proses undang-undang masih diperingkat rayuan, sedangka di Selangor punya enakmen yang melarang, sedangkan Tuanku Sultan Selangor pernah menitah melarang penggunannya di negeri ini?!!

Sekiranya beliau bijak, beliau tidak akan mengeluarkan kenyataan di atas, kini di atas pilihan beliau, orang-ramai yang selama ini tiada bermasalah sudah mula bertanya dan mengeluarkan pandangan. Penganut agama Islam dan Kristian sudah mula tidak selesa.

Ada pihak mengancam mahu berdemonstrasi di hadapan gereja, ada pihak pula mengambil inisiatif menunjukkan mereka lebih “Islam” dengan berkumpul di hadapan gereja memberi sokongan.
Dan dalam pada itu menurut laporan Malaysiakini:

“Bapa Tuhan Allah berkumandang di gereja Kelang”  


“Kalimah 'Allah' itu berkumandang di gereja Our Lady of Lourdes dalam bentuk lagu pujian (hymn) dan doa upacara keagamaan (mass) menggunakan bahasa Melayu.
Kira-kira 200 orang yang hadir itu antara lainnya mengulangi pujian "Bapa Tuhan Allah" dan "Tuhan kami yang kudus, Allah" sekurang-kurangnya sebanyak empat kali dalam nyanyian lagu dan juga doa sebelum ucapan utama.

Kalimah 'Allah' yang digunakan itu merujuk kepada konsep triniti dalam kepercayaan Kristian.
Inilah contoh provokasi yang tidak menghargai kekuatan keakraban sesama kaum dan agama yang telah sekian lama terbina. Mengapa perlu kita terus-terusan menggunakannya sedangkan ada pihak yang tidak senang dengannya.

Terbaru Majlis Syura Ulamak PAS mengeluarkan kenyataan bahawa:
Kalimah ALLAH adalah kalimah khusus yang ALLAH menamakan diri Nya ALLAH. Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini. Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah ALLAH.

Oleh kerana itu menterjemahkan kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan ALLAH tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah.
Kenyataan ini dikeluarkan oleh Mursyidul Am PAS Dato Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat dan Timbalannya Dato Dr Haron Din.

Kesimpulannya elakanlah perbalahan, dan ia perlu mula dari pimpinan agama, semoga kita kekal aman insyallah.

2 comments:

bunbinban said...

Setuju. Walaupun saya xde masaalah dgn pengunaan kalimah Allah oleh 'not yet muslim', namun apabila pihak gereja berkeras utk menggunakan kalimah Allah setelah mereka tahu ianya amat sensitif di kalangan umat islam di malaysia maka ianya boleh di kategorikan satu provokasi dan membuka ruang kepada sengketa yg serius bkn sahaja di antara muslim dan kristian bahkan antara muslim.

Anonymous said...

As slm...siapa yg umnobn ambil sbgai penasihat smpi byr bjuta2 tu..? Ini.lh dalangnya...jga2 permainan mereka...