Tuesday, January 07, 2014

Jadi adik abang tinggalkan yang keras kepala (7/1/14)


Tadi di Bangunan SUK Shah Alam, EXCO Agama Selangor Ustaz Sallehen Mukhyi telah mengadakan sidang akhbar berhubung isu panas “serbuan JAIS ke atas premis Bible Society of Malaysia di PJ baru-baru ini. Turut dipanggil adalah Father Lawrence Andrew, yang dalam posting saya sebelum ini saya namakan sebagai pencetus kontroversi ini.
Menurut laporan media, Exco Agama menjelaskan bahawa serbuan berkenaan menepati SOP JAIS yang sedia ada. Cumanya SOP berkenaan akan dikemaskini. Dan dalam pada itu menurut beliau:

"Pendirian kerajaan negeri adalah kita bersama titah Tuanku dalam penggunaan kalimah Allah (iaitu larangan penggunaannya di negeri Selangor oleh agama lain).”
Saya kira penjelasan EXCO Agama Selangor itu sudah boleh diterima yang selainnya kita serah kepada proses undang-undang.

Yang saya musykil adalah kehadiran Father Lawrence Andrew yang sebelum ini mengeluarkan kenyataan akan terus menggunakan kalimah Allah di Selangor walaupun dilarang. Saya difahamkan beliau hadir untuk diberi kata dua oleh EXCO dan semoga beliau menghormati dan faham akan titah Tuanku Sultan serta peraturan dan undang-undang yang sedia terpakai di Selangor.
Rupa-rupanya beliau memilih untuk terus “membantah” kononnya atas nama Hak Asasi!!!

The Star online melaporkan:
In the same press conference, Father Lawrance said that whatever he had stated with regard to the Allah issue was based on Article 11 of the Federal Constitution that granted the freedom of religion.

"Each religion has the right to manage itself. Another religion cannot come in and tell another religion what to do," he said.
Menurut The Malaysian Insider:

Sementara itu, Lawrence tetap dengan pendiriannya gereja di Selangor akan terus menggunakan kalimah Allah dalam upacara keagamaan mereka.
"Kenyataan saya adalah berdasarkan Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan. Setiap agama boleh melakukan upacara keagamaan mereka. Saya tidak boleh beritahu Islam, Buddha, Hindu, apa perlu mereka buat.”

Nampaknya paderi ini terus meluap-luap dengan kontroversi. Sepatutnya sebagai orang agama yang bijaksana, setelah bertemu dengan wakil kerajaan negeri ini dan difahamkan tentang titah Tuanku dan peraturan serta undang-undang negeri beliau akur tetapi rupanya tidak.
Saya petik penghakiman bertulis Hakim Mahkamah Rayuan Dato Mohd Zawawi Salleh bertarikh 14 Oktober 2013 lalu (Mahkamah ini telah menolak rayuan The Herald yang mana Father Lawrence adalah Pengarangnya):

The upshot from the foregoing discussion is that the usage of the word “Allah” in the Malay version of the Herald to refer to God is not the essential or integral part of the religion of Christianity. Therefore, such usage does not attract constitutional guarantee of Article  11(1)  of  the  Federal  Constitution.     The  question  of translating God as “Allah” is still being hotly debated among Christians worldwide.  It is also doubtful whether the opinion of the Respondent  on  the  usage  of  the  word  “Allah”  reflects  that  of Catholic majority.
Tuanku Sultan melarang, enakmen negeri menegah, Mahkamah memutuskan penggunaannya tidak dilindungi oleh Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan, namun paderi ini terus berkeras kepala, siapa yang mencetuskan kontroversi dan dalang provokatur dalam hal ni? Ayuh kita bina jambatan seperti adik dan abang dengan meninggalkan mereka yang tidak boleh menerima peraturan dan nasihat.

2 comments:

Anonymous said...

kalau itu macam jangan kacau kalau Islam mau laksanakan hudud - adilkan.

Anonymous said...

nasib baik belum ad hukum hudud, kalau ikut hukum ada yang kena pancung tu