Thursday, January 02, 2014

Biarlah kami dengan kalimah "Allah" (2/1/14)


Kontroversi meletus hari ini ekoran tindakan pihak Jabatan Aagama Islam Selangor menyerbu premis Persatuan Bible Malaysia dan merampas sejumlah kitab yang dikatakan mengandungi kalimah “Allah” di dalamnya. Sebelum itu dilaporkan pihak polis akan merekod kenyataan pengarang akhbar mingguan Katholik The Herald iaitu Father Lawrence Andrew yang pada 27 Disember lalu mengeluarkan kenyataan bahawa gereja seluruh Selangor akan terus menggunakan kalimah “Allah”.
Di Selangor terdapat peruntukkan yang melarang penggunaan kalimah “Allah” dan selain itu Tuanku Sultan juga telah menitahkan agar kalimah berkenaan tidak digunakan oleh mana-mana agama lain bagi mengelakkan perselisihan dan ketagangan antara agama.

Sekiranya semua tindakan di atas dilakukan menurut peraturan dan undang-undang yang sedia ada, biarlah proses undang-undang berjalan.
Apa pun saya merasakan selama ini tiada gangguan dan halangan terhadap mana-mana agama untuk menjalankan aktiviti dan kegiatan mereka samada di Selangor mahupun seluruh Negara. Isu tercerus apabila ada pihak yang mahu menggunakan kalimah “Allah” dalam kegiatan dan aktiviti mereka.

Demi keharmonian dan keamanan semua apalah salahnya jangan disentuh perkara sensitive seumpama ini. Selama ini bebas dan aman pun kegiatan agama mereka tanpa menggunakan kalimah berkenaan, mengapa hari ini berkeras mahu digunakan sehingga mengundang tindakan seperti di atas.
Biarlah orang Islam Malaysia dengan kalimah “Allah” mereka.

1 comment:

Anonymous said...

112:1. Katakanlah: "Dia-lah Allah, Yang Maha Esa,

112:2. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.

112:3. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan,

112:4. dan tidak ada sesuatu pun yang setara dengan Dia".

ini keyakinan kita kepada Allah
selain keyakinan ini syirik jadinya.