Thursday, January 02, 2014

2014 dan berikutnya.....realiti yang perlu dihadapi (2/1/14)


Turun tak turun hakikatnya hidup ini perlu diteruskan dan oleh itu bebanan dan tanggungjawab terus perlu dipikul.
Dalam akhbar The Star hari ini Ketua Ekonomis Maybank Investment Bank menyatakan dengan realiti yang ada, para pengguna perlu mengawal corak perbelanjaan hidup mereka masing-masing dengan membeli hanya yang perlu dan mengelakkan dari sebarang pembelian tidak perlu.

Menurut beliau 3 tahun yang mendatang ini akan menyaksikan tekanan kenaikan harga barangan akibat perlaksanaan GST pada bulan April tahun hadapan selain penarikan balik subsidi.
Dan beliau menjangkakan bagi sebuah keluarga 4 orang ahli di Kuala Lumpur jumlah pendapatan isi rumah yang dikira boleh menampung tekanan ini dengan mampu berjimat sedikit untuk simpanan adalah mereka yang mempunyai pendapatan isi rumah sekitar RM7,000 ke 10,000 sebulan. Andaian ini berdasarkan kedua ibu napa bekerja, mempunyai 2 buah kereta, pinjaman perumahan selain perbelanjaan asas yang lain.

Bagaimana dengan mereka di bawah paras itu? Di bawah paras itu dengan keluarga yang lebih ramai?
Kesimpulannya tahun mendatang ini akan perit buat rakyat kebanyakkan yang jatuh di bawah kelompok ini. Ia realiti dan ia bukan rekaan.

Bagi mereka yang kreatif, punya kekuatan luar dalam, barangkali boleh merancang untuk melakukan kerja tambahan, cari pendapatan tambahan. Mungkin ada yang telah pun  memulakannya, tetapi ramai yang terus gelisah saya pasti.
Serabut dan penuh tekananlah hidup masing-masing keluarga yang terjejas. Masing-masing berhadapan dengan bebanan masing-masing. Apa pun selain berusaha teruslah berdoa dan memohon bantuan dari Allah swt.

Mereka yang cekal dan sabar serta istiqomah dalam ibadahnya pasti akan berjaya menghadapinya, semoga kita berada dalam kelompok berkenaan.

2 comments:

Anonymous said...

Rakyat marhaen disuruh berjimat (ikat perut)tetapi pihak pemerintah bermewah-mewah. Saya melihat komentar saudara sekarang nie lebih "BN friendly". Saya tak kisah kalau nak sokong sebelah mana tetapi biarlah berimbang.

roslan sms said...

Conclusion posting ini berbunyi:

Mereka yang cekal dan sabar serta istiqomah dalam ibadahnya pasti akan berjaya menghadapinya, semoga kita berada dalam kelompok berkenaan.

Adakah itu membuat saya "BN friendly"???

Insyallah saya tetap istiqomah dalam mengenggam perjuangan saya....harap sdr juga terus begitu.