Thursday, November 07, 2013

Pemilihan PAS: Yang terbaik dari yang baik-baik (7/11/13)


Sudah bermulalah kempen pemilihan di dalam PAS. Jawatan Presiden telah pun diisytiharkan dimenangi tanpa bertanding oleh Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang, Bermakna selain jawatan nombor satu itu, jawatan-jawatan lain terutamanya Timbalan Presiden dan 3 Naob Presiden akan menyaksikan pertandingan, melainkan calon-calon yang dicalonkan menarik diri, tinggal seorang sahaja (atau 3 untuk Naib Presiden).

Setakat ini dijangkakan kedua-dua jawatan berkenaan akan menyaksikan pertandingan.

Peratndingan dalam PAS bukan seperti Umno atau parti-parti lain. Kita harap dan doakan begitu insyallah. Tiada politik wang tiada politik memburuk-burukkan lawan.

Lawan secara “gentleman”, beri perluang seluas-luasnya pada para perwakilan untuk membuat pemilihan. Yang ada peluang untuk meraih publisiti peribadi, sepatutnya tidak menangguk di air keruh.

Sudah pastilah sukar berkempen dalam PAS sebagaimana parti-parti lain jika akhlak dan peraturan yang ditetapkan dituruti.

Baru saya terbaca artikel seorang rakan penulis veteran melalui portal Malaysiakini (yang menceduk posting dari blog beliau)yang ternyata satu contoh kempen yang tidak dibenarkan. Rakan saya itu menonjolkan calon-calon tertentu, itu saya kira diterima lagi tetapi dalam waktu yang sama beliau menjatuhkan calon lain.
Satu contoh:

Kesimpulan awal yang dapat dibuat di sini kedudukan Mohamad Sabu setakat ini besar kemungkinan hanya akan dicabar oleh Tuan Ibrahim. Nik Amar walaupun ada desakan kecil terhadapnya agar menjadi pencabar Mohamad tetapi timbalan menteri besar itu dikira tidak berani untuk berbuat demikian walaupun ada sokongan padu daripada Tuan Ibrahim. Diharap Nik Amar mengukur badan sendiri dan jangan membeli baju bersaiz free.
Sokonglah sepatutnya sesiapa yang anda cenderung tetapi mengapa perlu “pukul” pencabar atau calon lain.

Malah tak cukup setakat itu dalam waktu yang sama orang yang tidak terlibat, dalam kes ini YAB Dato MB Kelantan turut menjadi mangsa apabila beliau menulis:

Kewujudan Ahmad Yaakub kini tidak lebih daripada menjadi tuan atau saudagar kapal sahaja.
Ini bukan cara PAS. Saya sendiri akui secara peribadi saya juga cenderung kepada pemimpin-pemimpin tertentu, tetapi oleh kerana kita dalam satu jamaaah, tidaklah saya sekali-kali akan tergamak untuk menyerang, memperlekeh apalagi menjatuhkan calon-calon lain yang kurang saya minati atau senangi.

Rakan saya ini memang begitulah, harap tidak semua orang PAS begitu.
Saya sebelum ini ada menzahirkan melalui blog saya menjelang pemilihan PAS yang lepas-lepas darihal pemimpin yang saya cenderung. Namun citarasa kita ada yang bertepatan dengan citarasa perwakilan tetapi ada juga yang berbeza, apa pun kesimpulannya semua yang ada baik-baik belaka, Cuma kita mahukan yang terbaik antara yang baik-baik.

Yang pening parti di bawah pimpinan Tuan Guru Presiden akan menjadi semakin perkasa dengan bantuan mereka dikelilingnya , semoga cita-cita perjuangan PAS tercapai melalui saf kepimpuinan baru nanti.

 

No comments: