Friday, November 15, 2013

Khutbah masjid apa agenda Malaysia Insider (15/11/13)


Saya perhatikan setiap Jumaat sebuah portal berita, Malaysia Insider (MI) akan melaporkan darihal isi khutbah Jumaat khasnya di Masjid Negara. Apa agenda MI, terpulanglah pada mereka, dan sebagai portal berita apa sahaja pada sangkaan mereka boleh menaikkan jumlah pengunjung mereka, akan mereka kira berharga dan terus diberi perhatian.
Apa yang mereka mahu lapor memang hak mereka selagi mana ianya tidak bertentangan dengan undang-undang.

Isi kandungan khutbah Jumaat di masjid-masjid yang negerinya dikuasai BN termasuklah ibunegara, memang sejak puluhan tahun lagi diolah menurut selera parti yang memerintah. Itu bukan sesuatu yang baru, bagi mereka yang lazim menunaikan solat Jumaat, itu sudah jadi lumrah. Malah kalau ingat di awal-awal era reformasi dahulu apabila Khatib di Masjid Negara secara keterlaluan mengangkat dan menjulang Tun Dr M yang ketika itu PM, jemaah yang hadir telah bangkit menganggu beliau buat pertama kali dalam sejarah dan ramai yang menunaikan solat Zohor selepas itu.
Hari ini MI melaporkan darihal rungutan Sasterawan Negara A Samad Said berkenaan khutbah di Masjid Negara dan Masjid As Syakirin yang dakwa Pak Samad menjulang kerajaan. Lalu kini beliau bertindak solat di Masjid India, biar pun tidak faham isi khutbahnya (yang disampaikan dalam bahasa Tamil) sekurang-kurangnya terpelihara telinganya, begitulah lebih kurang.

MI menjadikan rungutan Pak Samad ini sebagai bahan berita, walaupun ia bukan sesuatu yang baru. Tak mengapalah itu hak MI.
Tetapi yang menjadi keresahan saya adalah ruangan komen yang terkandung di kaki laporan MI ini. Rakan-rakan bukan Islam dengan senang hati memberikan komen, lantaran “pintu pagar” dibuka seluas-luasnya pada mereka, dan kandungan komen ini bagi saya ada yang mengguris hati dan perasaan saya sebagai seorang Islam.

Saya akui memang isi kandungan khutbah di masjid-masjid ini pro kerajaan, dan telah saya tegaskan ia bukan sesuatu yang baru. Apalah yang boleh diharapkan sebagaimana kita juga pelihara isi khutbah di Selangor contohnya agar tidak anti PR.
Kadangkala ada khatib yang “berani” yang mengolah dan menguabah-suai, itu tidak pula dilaporkan.

Tetapi apa pun, yang menjadi kebimbangan saya adalah apabila laporan seperti ini diberi peluang pula untuk dikomen dan diulas oleh masyarakat kebanyakkan. Antara ulasan yang dimuatkan:

Roger 5201: Pak Samad has made his point with his decision to go worship to Masjid India.
It is very unbecoming for Allah's house of worship to be used as a pulpit to spread corrupt BN's political agenda. Shame, shame, shame on the religious authorities who read from the officlal mouthpiece instead of preaching Allah's message.

Surely, Allah will judge them in the end.

1_wizard: Sermons should be GOD inspired not BN inspired. Unless they think they are GOD themselves and that is exactly the problem for the current climate on religious issues.
Saya tidaklah terkesan jika yang mahu dikutuk dan dikritik itu BN semata-mata, tetapi apabila dalam kutukan itu termuat istilah rumah Allah, sifat Allah, disinggung kakitangan kerajaan, khasnya rakan-rakan kita dari JAKIM yang ada sebahagian dari mereka bukan orang BN pun, maka pada saya ia sudah elemen yang melamapu.

Urusan rumah Allah, dan ibadat Islam, jika bermasalah biarlah dibincang dan diselesaikan sesama orang Islam.
Kalau MI merasakan sebaliknya, demi keadilan ia perlu dibongkar, maka sesuailah dimuatkan sekali “sermon” atau isi kandungan “khutbah” hari Ahad gereja-gereja sekitar KL untuk kita beri ruangan kepada pembaca untuk turut beri komen. Saya dapat maklumat ada juga padri-padri termasuk yang kanan-kanan yang pro BN yang turut memuatkan kandungan yang memujui dan menjulang kerajaan BN dalam “sermon” mereka, ayuh kita laporkan dalam MI agar kita juga boleh beri pandangan.

Kalau berterusan MI fokus pada masjid sahaja, saya percaya MI punya agenda tertentu. Sedih walaupun ada kawan-kawan bekas makan gaji dari Harakah yang duduk dalam MI pun seakan tak boleh melakukan apa-apa.

 (saya muatkan di bawah ini surat dari pembaca dalam akhbar The Star bertarikh  25/11/12 yang mendedahkan darihal "khutbah" di gereja-gereja yang turut berbaur politik, tak pernah pula dilaporkan MI)
I FIND it disturbing that sermons in churches have become more political. I go to church on Sundays to seek a quiet time with God and not to listen to sermons skewed towards any political party.

The pastors might as well ask the congregation to pray for that party instead of playing around with words and terms popularly used by the party.

I do not think church goers would be pleased to hear pro-BN sermons and the same applies to pro-Pakatan Rakyat sermons.

Are our churches behaving like mosques that are controlled by PAS?

Will churches be divided into those supporting BN and PR?

In the name of political awakening, pastors have become active political campaigners. I pray that common sense prevails in the church leadership.

The church understandably has issues which have hurt them, but it should not be a player in the political arena. Pastors should also not let themselves be influenced by their church leaders who hold party posts.

When churches become hot beds for political activism, they divide congregations. Pastors must ask if their job is to serve God or to serve politicians.

CHURCH GOER
Bahau, Negri Sembilan
 

1 comment:

Anonymous said...

cakap berkenaan ajaran Islam yang sebenar dimana masjid tidak menjadi kesalahan asalkan benar.yang selalu dengar doa untuk keluarkan zakat sepatutnya doa jugak untuk orang Islam mahu terima pakai hukum Allah dalam urusan kehidupan ini.jangan hanya nak terima hukum fardu ain saja hukum berkaitan maksiat dan jinayah tak payah.ni yang susah