Thursday, November 07, 2013

Hapuskan tikus dalam PAS (7/11/13)


Pertandingan PRK DUN Sg Limau sudah selesai. Alhamdulillah sebagaimana dijangka kemenangan dengan izin Allah swt berpihak pada PAS. Lantas kini tumpuan diberikan semula kepada pemilihan parti dalam Muktamar PAS ke 59 tak lama lagi.
Sekali lagi saya tergamam apabila membaca satu artikel dalam Malaysiakini yang mengulas darihal pemilihan dalam PAS itu, apabila menyebut:

Jumlah pencalonan naib presiden masih belum diketahui. Bagaimanapun, berdasarkan maklumat yang bocor kepada media, beliau mendapat pencalonan terbanyak sebagai timbalan presiden – jawatan yang berisiko untuk direbutinya berbanding naib presiden.
“MAKLUMAT YANG BOCOR KEPADA MEDIA!!!!”

Sekali lagi terbukti ada tikus dikalangan orang-orang PAS yang diamanahkan untuk menyimpan rahsia parti, apabila tanpa adab dan pertanggungjawaban dengan mudah boleh membocorkan rahsia parti kepada media.
Perkara ini serius, ia diakui sudah lama berlaku. Sebelum ini ada blogger yang boleh melaporkan darihal apa yang berlaku dalam mesyuarat AJK Pusat, seolah beliau berada dalam mesyuarat itu.

PAS perlu siasat dan ambil tindakan. Kalau sudah ada tikus dan anai-anai, bimbang nanti PAS mudah condong dan roboh akibat lubang-lubang bikinan mereka.
Dalam kitab Manhaj Daurah Tadribiyah terbitan Lajnah Tarbiyah dan Latihan Kepimpinan PAS Pusat disebut:

AKHLAK BERPARTI
Dalam meniti liku-liku perjuangan Islam, ianya penuh dengan ujian,mehnah dan tribulasi yang begitu mendesak. Justeru, pada diri seseorang pejuang itu perlu dihiasi dengan keindahan Islam dan diwarnai dengan akhlak berjmaah agar sepanjang merentas ujian ini sentiasa dinaungi oleh rahmat ALLAH SWT. Ini amat penting agar pertolongan ALLAH sentiasa bersama para pejuang.

Bagi meletakkan perjuangan kita diterima dan direstui oleh ALLAH SWT serta mendapat pertolongan daripadaNYA, maka kita mestilah melengkapkan diri dengan sifat-sifat berikut:
1.Ikhlas

2.Percaya dengan baik kepada ALLAH, memohon pertolonganNYA dan percaya kepada janjiNYA
3.Istiqamah

4.Taat
5.Ukhuwwah (Persaudaraan)

6.Kerahsiaan
7.Tidak leka dengan pencapaian yang ada

8.Menunaikan janji dan beriltizam dengannya
9.Tidak melampau

Perkembangan di atas menunjukkan sudah ada unsur-unsur yang menggugurkan akhlak berparti dikalangan orang-orang PAS, ia serisu dan perlu ditangani sebelum parah.

No comments: