Tuesday, October 22, 2013

Brunei bakal laksana Hudud, kita bila pula? (22/10/13)


Berikut adalah berita terkini dari Negara Brunei Darusalam:
Brunei’s sultan announced Tuesday that a new Islamic criminal law that could include penalties like amputation for theft and stoning for adultery will be enforced in six months.

Sultan Hassanal Bolkiah said in a speech that the Shariah Penal Code, which would be applied to Muslims only, should be regarded as a form of “special guidance” from God and would be “part of the great history” of the tiny, oil-rich monarchy on Borneo island.
“By the grace of Allah, with the coming into effect of this legislation, our duty to Allah is therefore being fulfilled,” the sultan said at a legal conference in Brunei’s capital.

Bermakna dalam tempuh 6 bulan iaitu kira-kira bulan April 2014 negara berkenaan akan menjadi Negara pertama di Asia Tenggara yang bakal melaksanakan Hukum Hudud.
Dengan penuh yakin Sultan Brunei menegaskan bahawa dengan perlaksanaan undang-undang ini nanti tanggungjawab Negara beliau terhadap Allah swt bakal terlaksana.

Sewajarnya kita berdoa agar cita-cita murni Sultan dan rakyat Brunei terlaksana sebagaimana yang dicita-citakan. Malaysia bagaimana?
Kebetulan pengumuman ini dibuat sehari sebelum tarikh penamaan calon Pilihanraya Kecil DUN Sg Limau di Kedah. Pasti dua parti dominan yang akan bertarung iaitu PAS dan Umno akan masing-masing membawa isu memenangkan calon masing-masing selain menyerang musuh dari sudut politik.

Dari kita bertekak dan berbahas isu kalimah Allah, laporan Ketua Audit Negara dan lain-lain yang hangat-hangat, lebih baik kita tumpukan kepada apa yang telah berlaku di Brunei. Ayuh kita jelaskan siapakah yang lebih bersungguh dan serius mahu mencontohi Brunei.
Di Malaysia isu ini telah terlalu lama dibahas dan dibicarakan, sepatutnya kita yang mendahalui Brunei.

Semoga semua pihak dapat berikan tumpuan dan menegaskan pendirian masing-masing dalam isu ini, biar kita juga tidak ketinggalan dalam menunaikan tanggungjawab terhadap Allah swt.
Tahniah Sultan dan rakyat Brunei semoga terus dilindungi dan diberkati Allah swt.

Allahu Akbar!

1 comment:

Anonymous said...

dulu brunai dipelawa sertai malaysia
kalau tidak tak merasa la