Thursday, September 26, 2013

Jangan hina "Jalur Gemilang" tapi yang lain..... (26/9/13)


Beberapa rang undang-undang telah dibentangkan di Dewan Rakyat semalam sebagai sebahagian dari langkah kerajaan memperketat dan memperkemaskan lagi pencegahan jenayah dalam Negara dikala rakyat jelata berhadapan dengan kes-kes jenayah yang semakin menjadi-jadi.
Saya percaya ianya akan lumat dibahaskan oleh ahli-ahli parlimen dan semoga sesuatu yang bermakna dapat dicapai dan yang paling penting keselamatan dan kesejahteraan rakyat dapat dijamin.

Saya sempat membaca beberapa cadangan baru yang dikemukakan, ada yang boleh diterima, ada yang barangkali perlu diperhalusi namun ada juga yang saya nampak agak “keterlaluan” dan sewajarnya ditolak.
Pindaan terhadap Kanun Keseksaan yang menjadikan satu kesalahan jenayah bagi sesiapa yang menghina, memusnahkan, memijak atau membakar jalur gemilang adalah sesuatu yang patut, memandangkan ianya merupakan bendera rasmi Negara yang sewajarnya dihormati oleh semua. Akan tetapi memasukkan juga tindakan yang sama terhadap bendera Negara asing (foreign nation) bagi saya adalah keterlaluan.

Kita hormat dan mendaulatkan Negara kita, manakala bagi Negara asing, mereka yang berdamai dan berbaik-baik dengan kita, kita hormati. Namun jika ada yang mencari masalah dengan kita, contohnya Negara “Haram” Israel yang menjajah dan menzalimi bumi dan rakyat Palestin, tidak ada sebab untuk kita menghormati mereka apalagi bendera mereka.
Kita mungkin berhadapan dengan contohnya Amerika Syarikat yang menghina agama, Negara atau rakyat kita. Ketika itu tidak ada sebab kita menghormati mereka. Sikap kita itu paling dekat kita zahirkan dalam tidak menghormati bendera mereka. Takkanlah ketika itu ianya menjadi satu kesalahan jenayah!

Kalau rakyat kita pijak dan menghina jalur gemilang, beliau itu memang biadap, dan sewajarnya diambil tindakan, akan tetapi apabila rakyat kita bertindak demikian terhadap bendera Negara asing yang memusuhi kita atau rakyat kita atau kepentingan kita atau agama kita, menjadikan tindakan memijak bendera Negara itu atau mebakarnya sebagai suatu kesalahan jenayah bagi saya “tidak masuk akal”.
Oleh itu dalam bab ini saya mohon ahli-ahli Parlimen kita samada dari kerajaan mahupun pembangkang, agar menolaknya sama-sekali, kecuali yang melibatkan bendera Negara kita sendiri.

 

No comments: