Wednesday, July 24, 2013

Apabila masyarakat cepat melatah dan menghukum (24/7/13)


Satu kecenderungan kita adalah cepat melatah dan cepat jatuh hukum.
Masyarakat kita kebelakangan ini bingkas sangat melenting, isu kaum dan agama menjadi begitu sensitif dan melepaskan marah dan pertuduhan begitu pantas lantas kehadiran media sosial yang serba canggih itu termasuk media cetak yang turut menumpang ceduk.

Bukan hanya orang kebanyakkan malah yang memimpin pun terkadang terpengaruh dengan latahan ini dan akibatnya bertindak tanpa banyak usul-periksa. Termasuklah dalam senarai Menteri dan Timbalan Menteri dan tidak terkecuali pimpinan pembangkang termasuk NGO Islam yang diketuai Ulamak Umno Fathul Bari.
“Distasteful”


Atau menjijikkan demikianlah jerit akhbar The Star dalam muka depannya.
Di media sosial masyaralat Islam yang berpuasa pun menumpang cubit dan cucuk, lalu jadi mangsalah si Guru Besar, guru-guru dan PIBG.

Perkara yang kalau dijelaskan boleh selesai, telah tiba-tiba menjadi isu perkauman, orang Islam yang kolot, “Taliban”  dan macam-macam lagi penghinaan.
Tiada siapa pula mengambil peluang membantu menyiarkan penjelasan sebenar.

Saya sendiri pun pada mulanya marah, tetapi musykil. Apa yang dikatakan tandas (tetapi disebut “changing room”) kelihatan kemas dan rapi dengan meja beralas.
Apabila saya membaca kenyataan Guru Besar Mohd Nasir Mohd Nor, SK Seri Pristana, Sg Buloh, saya mula bersimpati, bukan kepada ibu-bapa yang sesuka hati memuatkan pertuduhan dan gambar di internet itu, tetapi kepada pihak sekolah.

Kata Guru Besar kantinnya tidak cukup menampung murid sekolah yang melebihi 500 orang jumlahnya itu. Ada murid yang terpaksa makan di di tepi-tepi longkang dan ada yang terpaksa duduk di atas rumput. Dan “point” yang paling penting, kata Guru Besar lagi, “changing room” atau bilik persalinan – bukannya tandas! Itu telah pun digunakan sejak bulan Mac tahun ini lantaran isu kesesakan itu.

Bulan Mac adalah hampir 5 bulan dahulu! Bukannya baru dalam bulan Ramadhan ini!
Tidak timbul isu Guru Besar dan pihak sekolah tidak membenarkan murid bukan Islam makan dikhalayak ramai dalam bulan Ramadhan lalu di suruh makan dalam bilik persalinan itu sebagaimana dituduh sesetengah pihak.

Guru Besar turut menjelaskan kantin terpaksa ditutup untuk kerja-kerja ubashsuai.
Tiba-tiba saya yakin Guru Besar, pentadbiran sekolah dan PIBG yang tiada niat memainkan sentimen. agama atau bangsa, menjadi mangsa sumpah seranah dan maki hamun pihak-pihak tertentu.

Sikap mereka melenting tanpa usul-periksa dan turut “menipu” masyarakat ramai mempercayai tohmahan mereka itu sangat dikesali.
Terbaru apabila muncul gambar guru-guru sekolah berkenaan berbuka puasa di bilik persalinan yang sama yang dikatakan “distasteful” atau menjijikkan oleh akhbar The Star, jadi bagaimana!!???

Semoga Guru Besar dan pihak sekolah tabah dalam menghadapi ujian ini. Dan semoga masyarakat Malaysia lebih banyak bersangka baik dan menyiasat sesuatu perkara itu dengan mendalam sebelum sewenang-wenang menerkam dan membuat tuduhan liar. 

2 comments:

ibnmustaffa said...

Masalah utama sekrang ini adalah blog yg pr atau bukan pr nakkan ratting mereka mencanak naik.

tu sebab buat cerita sensasi aka fitnah ni.....

roslan sms said...

Setuju dengan Sdr Mazwandi. Tibalah masanya kita berubah, menulislah dengan penuh hikmah dan pertanggungjawaban.