Sunday, May 05, 2013

Seomga kebimbangan kita tidak menjadi nyata (5/5/13)


Tempoh membuang undi telah pun tamat kira-kira jam 5 tadi. Kini masing-masing petugas SPR dan wakil-wakil parti sedang bersedia untuk proses penjumlahan undi di masing-masing tempat mengundi.
Keputusan rasmi dijangka mulai masuk selepas jam 8 malam nanti.

Secara peribadi saya melihat dan bersetuju bahawa pengundi Cina kali ini memberikan sokongan terbesar mereka pada calon-calon Pakatan tanpa memilih. Bermakna kesemua komponan PR samada DAP, PKR mahupun PAS akan mendapat undi mereka. Ini juga bermakna DAP akan menang sekitar 40 ke 45 kerusi Parlimen.
Fenomena ini akan mencipta sejarah kerana adalah dijangkakan lonjakkan kali ini tidak mustahil mencecah sehingga ke paras 90% di kawasan-kawasan tertentu.

Cuma yang saya terus bimbangkan sehingga ke saat ini adalah kemanakah perginya undi Melayu?
Saya berani menyatakan undi Melayu di kawasan bandar khasnya yang melibatkan masyarakat Melayu kelas pertengahan ke atas dijangka cenderung kepada PR.

Maslahnya kemanakah pergi sebehagian besar pengundi Melayu yang lain? Adakah mereka akan ikut jejak rakan-rakan masyarakat Cina atau mereka kembali kepada BN?
Artikel di Malaysiakini yang ditulis oleh Prof William Case, dari City University of Hong Kong bertajuk “Pakatan not likely to win, Malay support lukewarm”  http://www.malaysiakini.com/news/229197 sangat menggusarkan. Jika ia benar, maka musnahlah impian kita.

(Beliau menjangkakan Kit Siang tewas nipis, begitu juga Salahuddin Ayob dan kita juga tewas di Parlimen Putrajaya)
Ini kerana harapan kita terletak pada gabungan mantap sokongan dari ketiga-tiga kelompok kaum terbesar dalam Negara dengan sekurang-kurangnya 30% sokongan masyarakat Melayu dan tidak kurang dari itu.

Walaubagaimanapun keputsan muktamad hanya akan diketahui dalam 2 jam lagi.
Bagi saya keputsan muktamad nanti dijangka bercampur-campur. Keputusan di Kelantan mungin berbeza dengan Kedah yang juga berbeza dengan Selangor dan Johor. Ianya akan bersandarkan segmen-segmen dan kelompok tertentu. Teruslah berdoa dan menambatkan harapan pada Allah swt.

 

 

1 comment:

Anonymous said...

Bro roslan,

undi pas 15 dan dap 15. pastikan adun pas menjadi MB dan hapuskan terus rumah2 urut di selangor ni.

tiada alasan lagi!!