Sunday, May 19, 2013

Semoga PAS peroleh Exco Agama Selangor (19/5/13)

Menurut kenyataan Tan Sri Khalid Ibrahim komposisi EXCO kerajaan Paktan Rakyat negeri Selangor pasca PRU 13 nanti akan terdiri dari 4 PAS 3 DAP dan 3 PKR. PAS dengan kejayaan 15 kerusi DUN berbanding 8 PRU lalu dijangka memperolehi 1 kerusi tambahan.

Walaubagaimanapun portfolio ahli-ahli EXCO dijangka diumumkan kemudian. Siapa pun yang menjadi ahli EXCO nanti saya kira bagi PAS diperingkat ini yang lebih penting adalah portfolio Hal Ehwal Agama Islam.

Selepas PRU12 dahulu PAS memegang portfolio ini tetapi apabila Dato Dr Hasan Ali dipecat dari PAS dan digugurkan dari ahli EXCO jawatan ini dipegang sendiri ole Menteri Besar.

Saya masih ingat semasa memegang jawatan Setiusaha Akhbar Presiden PAS dahulu, portfolio inilah yang menjadi "concern" Presiden PAS dan saya yakin begitu juga hari ini.

Diharapkan portfolio ini dikembalikan kepada PAS memandangkan calon yang berkelayakan juga ramai antaranya Timbalan Pesuruhjaya PAS yang juga ADUN Sabak Ustaz Sallehen Mukhyi (yang pernah menjadi ADUN kawasan sama pada PRU1999 dahulu). Semoga banyak agenda Islam dapat dimartabatkan nanti

No comments: