Tuesday, May 21, 2013

Semak semula elaundan ganjaran ahli Parlimen (21/5/13)


Akhbar The Star semalam menyiarkan darihal elaun dan ganjaran yang diterima oleh ahli-ahli Parlimen Malaysia. Dan dalam akhbar yang sama hari ini disiarkan laporan susulan di bawah tajuk:
“MPs: Money goes to the people”

Menurut laporan semalam seorang ahli parlimen di Malaysia menerima elaun RM6,508.59 sebulan selain elaun-elaun dan keistimewaan lain. Antara elaun yang diterima adalah keraiaan RM1,500 sebulan, pemandu RM1,200 sebulan, perjalanan RM1,500 sebulan dan telefon RM900.00 sebulan. Mereka juga menerima elaun persidangan Parlimen RM200 sehari dan RM150 apabila mereka menghadiri majlis-majlis anjuran kerajaan.
Selain itu turut disiarkan elaun Perdana Menteri Malaysia iaitu RM22,826.65 sebulan berbanding RM442,075 untuk PM Singapura!

Secara peribadi saya berseutuju dan merasakan imbuhan yang diterima oleh ahli-ahli Parlimen termasuklah Menteri Kabinet dan MB serta EXCO Kerajaan Negeri-negeri kita adalah rendah. Semakkan semula supaya ia sejajar dengan perkembangan semasa sangat-sangatlah dialu-alukkan.
Dalam laporan The Star hari ini beberapa ahli Parlimen menyuarakan masalah yang mereka hadapi dalam menyempurnakan tugas sebagai wakil rakyat. Ini lebih-lebih lagi bagi kawasan-kawasan yang luas seperti di Sabah dan Sarawak.

Kebanyakkan ahli Parlimen juga menyuarakan agar imbuhan diberikan untuk mereka bagi menyediakan pejabat, kakitangan dan petugas penyelidikkan bagi memudahkan tugas-tugas mereka.
Saya kira wajar sangat pihak kerajaan menyemak semula struktur elaun dan ganjaran buat ahli-ahli parlimen kita termasuklah senator, serta menteri-menteri kabinet. Agar hasil semakkan ini dapat pula diturutui oleh kerajaan-kerajaan negeri.

Setahu saya ahli-ahli Parlimen contohnya sebahagian besar dari PAS memang memberikan tumpuan sepenuh masa kepada tugas mereka. Kita mahukan agar mereka ini juga punya ruang untuk memikirkan hal-hal lain termasuklah keluarga dan masa depan masing-masing. Saya difahamkan ketika Singapura menyemak semula struktur elaun yang sama banyak tahun dahulu ianya dilakukan bagi meletakkan PM dan ahli-ahli Parlimen setaraf dengan tokoh-tokoh di sector korporat selain membenteras gejala rasuah.
Biarlah kepentingan jawatan ini serta status kedudukan mereka di masyarakat setimpal dengan elaun dan ganhjaran yang diterima. Kita cuma ada 222 ahli Parlimen yang memikirkan darihal nasib dan masa depan lebih 23 juta rayat Malaysia. Wajar sangatlah mereka diberi ganjaran yang selesa dengan disediakan kemudahan yang sewajarnya bagi membantu mereka melaksanakan tugas-tugas dengan baik dan sempurna buat rakyat Malaysia.

No comments: