Saturday, May 04, 2013

PAS mendahului yang lain dengan 2 kerusi Parlimen (4/5/13)


Tinggal lagi 11 jam sebelum tempuh berkempen bagi PRU ke 13 ini berakhir.
Berbagai bacaan, ramalan dan jangkaan terkeluar dan terbit khasnya dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini, menggambarkan bagaimanakah agaknya keputusan PRU ke 13 itu esok. Menurut SPR keputusan pertama dijangka keluar seawall jam 7.30 petang esok.

Apa pun yang mahu dikatakan saya kira satu yang pasti adalah rakyat Malaysia era 2013 ini rata-rata menolak politik ekstrim dan “ultra”. Tak kiralah Melayu, Cina atau India, siapa pun tidak lagi tertarik atau gemar bermain politik seumpama ini khasnya apabila ia berbau perkauman dan agama yang keterlaluan sehingga memecahbelahkan perpaduan sesama kaum dalam Negara.
Atas alasan itu sebelum pun rakyat keluar mengundi jam 8.00 pagi esok dan sebelum pun keputusan terawal diumumkan jam 7.30 petang esok, emnurut pengamatan saya PAS bakal menang “mudah” di 2 kerusi Parlimen. Bermakna perkiraan PAS untuk kerusi-kerusi Parlimennya sudah bermula +2.

Mengapa, kerana di dua kerusi ini lawannya adalah calon yang ditolak rakyat Malaysia kerana dikenali sebagai juara politik ekstrim seumpama ini.
Kerusi itu adalah Parlimen P.22 Pasir Mas, Kelantan dan P. 108 Shah Alam, Selangor. Calon-calon PAS dikedua-dua kerusi ini bagi saya sudah hampir pasti dengan izin Allah menang di kawasan masing-masing lantaran lawannya yang tidak memenuhi citarasa dan selera pengundi Malaysia. 

Keputusan meletakkan IbrahimAli di Pasir Mas dan Zul Nordin di Shah Alam bagi saya adalah kesilapan terbesar Najib Tun Razak dalam PRU ke 13 ini! 

No comments: