Saturday, May 04, 2013

Henti kempen jam 12 malam ini (4/5/13)


Siang tadi terbit di TV Pengerusi SPR yang mengingatkan semua pihak yang bertanding dalam PRU ke 13 ini agar menamatkan kempen pilihanraya masing-masing tepat jam 11.59 malam ini. Ini kerana hari berikutnya bermula tengahmalam ini iaitu 5 Mei adalah Hari Mengundi.
Seksyen 26(1) Akta Kesalahan Pilihanraya menghuraikan “batasan” pada Hari Mengundi yang dengan jelas melarang sebarang bentuk kempen pada hari berkenaan.

Kita harapkan semua pihak akan akur dan menjunjung undang-undang Negara.
Cumanya pihak SPR kena beri perhatian adakah pihak BN yang menguasai media arus perdana khasnya media elektronik iaitu TV dan radio akan turut berbuat demikian. Adakah pihak BN akan memastikan semua siaran TV dan radio tiada lagi mengandungi unsur kempen bermula jam 12 tengah malam ini. Semua klip video termasuklah “Sayang Selangor Yakini BN” seharusnya tidak lagi dimainkan bermula jam berkenaan.

Adakah pihak SPR akan saksama dan memastikan TV dan radio tidak digunakan oleh mana-mana pihak kerana mematuhi semangat Akta di atas?
Seksyen 26 berikutnya menggariskan:

(2) Mana-mana orang yang melanggar mana-mana peruntukan subseksyen (1) boleh, apabila disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan dan didenda kedua-duanya.
(3) Sesuatu kesalahan di bawah subseksyen (1) ialah kesalahan boleh tangkap mengikut pengertian Kanun Tatacara Jenayah.

Mampukah pihak SPR menguatkuasakan peraturan ini?

No comments: