Tuesday, April 23, 2013

Sayangi Selangor "tolak" BN (23/4/13)


“Sayangi Selangor yakini BN” itulah cogankata BN kononnya untuk menawan Selangor dalam PRU ke 13 ini.
Bagi saya cogankata ini lebih akan memerangkap BN dari membantunya kalau diteliti sungguh-sungguh. Saya kira pada PRU ke 12 tahun 2008 lalu rakyat Selangor rata-rata telah menzahirkan “sayang” mereka kepada Selangor. Bagi mereka Selangor selama ini, lebih tepat lagi 11 penggal telah memberi keyakinan kepada BN. Malah dalam PRU 2004 parti pembangkang sekadar tinggal 2 kerusi iaitu melalui wakil DAP, Teng Chang Khim dan Ng Suee Lim, kerana rakyat meletakkan keyakinan mereka kepada BN.

11 penggal keyakinan diberikan, BN Selangor terus menerus menodai keyakinan itu. Terakhir dizaman Khir Toyo, lantaran terlalu selesa, keyakinan rakyat itu seolah menjadi “lesen” bagi BN untuk bermaharajalela. Penyalahgunaan kuasa dan rasuah berlaku terang-terangan. Suara rakyat tidak dihormati, nafsu politik menjadi perkiraan para pemimpin.
Ada yang membina “istana” di kawasan perumahan rakyat miskin, ada yang melanggar peraturan dan undang-undang semata-mata untuk mengaut harta, rumah rakyat dirobohkan kerana pemaju didahulukan, terakhir malah surau dan termasuk kuil Hindu dirobohkan tanpa pertimbangan. Masjid dan surau dikuasai orang politik, tapak-tapak gerai dan pasar malam pun begitu.

Maka kerana sayangkan Selangor, pada PRU ke 12 setelah 11 penggal “tertipu” rakyat Selangor bangkit menolak BN dan menyokong PAS, PKR dan DAP. Maka terbentuklah kerajaan Pakatan Rakyat dan tumbanglah BN kerana rakyat sayangkan Selangor.
Jadi setelah membuat perubahan mahukah rakyat Selangor khasnya kembali yakin kepada BN?

Kalau rakyat Kelantan sejak 1990 iaitu 23 tahun dahulu telah meng”kubur”kan BN, sampai hari ni tak bangkit-bangkit lagi, tak mustahil di Selangor kerana benar-benar sayangkan Selangor, rakyat juga akan menamatkan riwayat BN tiada akan kembali lagi berkuasa.
“Sayangi Selangor tolaklah BN”

2 comments:

amy said...

Tak perlu risau, semua tanggung jawap telah dijalankan,semua janji telah ditunaikan tak ada sebab rakyat nak patah blk ke BN

Anonymous said...

"sayangi selangor yakini PR"...."Sayangi Malaysia yakini PR"