Wednesday, April 24, 2013

Puchong: Sayangi Selangor tolak BN (24/4/13)


Semalam saya turun membantu sahabat-sahabat dari PAS Puchong dan dijemput memberikan ceramah bersama calun PAS N.29 Seri Serdang  Puan Noor Hanim Ismail. Walaupun hujan baru sahaja berhenti ternyata kehadiran masyarakat berbilang kaum di sekitar Bandar Kinrara 5 semalam tidak menghampakan.
Calon PAS disini bertembung dengan calon Umno/BN. Dalam PRU ke 12 lalu calon BN ketiak itu Satim Diman menang dengan majoriti paling tipis di Selangor iaitu 45 undi mengalahkan calon PAS.

Apabila diberikan taklimat oleh pimpinan di sana, saya yakin kali ini insyallah berkat kerja kuat semua pihak dalam PR serta istiqomah sahabat-sahabat tidak mustahil calon PAS boleh menang selesa.
Salah satu faktor dari pengamatan saya,sesungguhnya kerusi ini sudah tidak lagi merupakan kerusi Umno. Mengapa? Kerana berdasarkan angka-angka terbaru bilangan pengundi Melayu di kawasan ini telah menurun iaitu dari 52.1 % pada PRU ke 12 telah turun 6 % tinggal hanya 46.1 %, Manakala pengundi Cina dan India dari 47.6% telah meningkat 5 % ke 52.6 %.

Umno secara tradisinya tidak bertanding di kerusi yang kurang dari 50 % majoriti Melayu.
Atas hakikat ini dan atas jangkaan kuatnya lonjakkan pengundi bukan Melayu selain pengundi “urban” Melayu ke arah PR kali ini, tidak mustahil calon PAS akan menamatkan riwayat Umno do Seri Serdang.

Faktor di atas adalah diyakini walaupun DUN berkenaan turut melihat pertambahan pengundi baru yang sangat besar jumlahnya iaitu seramai 23,088 pengundi ataupun lebih 45% dari 49, 757 pengundi pada PRU ke 12 lalu ke 72,845 pengundi kali ini.
Ternyata pertambahan pengundi berkenaan lebih melihatkan lonjakkan pertambahan dikalangan pengundi bukan Melayu berbanding Melayu.

Apapun kelihatan ramai yang berpuas hati dengan calon PAS, dan dengan komitmen yang tinggi dari pimpinan PAS Kawasan serta rakan-rakan dari PR, “Sayangi Selangor tolaklah BN” akan menjadi nyata di Seri Serdang kali ini.
(Selain itu calon Parlimen PR Iaitu Sdr Gobind Sing Deo dari DAP bagi kerusi P.103 Puchong dan calon N.30 Kinrara, kawan saya, Ng Sze Han, juga dari DAP (yang menggantikan Teresa Kok) dijangka menang selesa)
"Puchong: Sayangi Selangor tolak BN"

No comments: