Thursday, April 25, 2013

PAS boleh gagal di kerusi sendiri jika rekod tak baik (25/4/13)


Terdapat satu artikel dalam sebuah portal berita alternatif yang menarik dan memaparkan bagi saya realiti semasa yang perlu dihadapi dan dipikul oleh mereka yang serius berpolitik.
Artikel tersebut mengisahkan penerimaan rakyat terhadap calon Umno-BN di sana, sebuah kerusi DUN di Perak, berbanding calon PAS sedangkan kerusi tersebut adalah kerusi yang PAS menang pada PRU lalu. Alasan penerimaan rakyat terhadap calon BN adalah kerana menurut artikel berkenaan calon PAS dahulu tidak memberikan perkhidmatan yang memuaskan para pengundi.

Artikel berkenaan menerima komen dari seorang pengunjung iaitu OldCitizen1950, yang menulis :
If you don't serve the people you deserve to lose
Here was a guaranteed seat
And they blow it
How many more seats will they lose due to this attitude
Taking things for granted ...
Shame on you PAS

Ini satu pengajaran besar buat wakil-wakil rakyat PAS dan semua yang terlibat dalam PR. Benar berdasarkan arus semasa kita kelihatan melonjak ke hadapan dari sudut sokongan rakyat sehingga berkemungkinan mempunyai keupayaan menang besar kali ini. Namun senario berkenaan tidaklah muktamad kerana apabila ribut perubahan itu reda di peringkat akar umbi, iaitu dikalangan pengundi sebenar, rekod dan keperibadian calon akan tetap menjadi ukuran.
Walaupun pada keseluruhannya kita berpotensi besar kali ini, tetapi yang akan memutuskannya pada 5 Mei nanti adalah para pengundi tempatan. Kecenderungan besar kepada PR boleh cair begitu sahaja jika rekod dan keperibadian calon kita tidak memuaskan dan tewas bila dibandingkan dengan calon lawan.

Ini realiti kerana para pengundi tahun 2013 ini bukan lagi seumpama pengundi 1959 atau 1964. Mereka bermaklumat, cerdik dan tidak mudah dipatahkan.

Saya tidak tahu sejauh mana tepatnya artikel yang saya maksudkan di atas itu, tetapi memandangkan ianya datang dari sebuah portal berita yang “pro” Pakatan, berkemungkinan ia jujur dan sahih.
Semoga ia menjadi iktibar dan pengajaran buat kita semua. Tidak cukup dengan semangat dan api semata-mata, kerja dan khidmat perlu ditabur sesungguh-sungguhnya apabila amanah telah diberikan.

No comments: