Saturday, April 20, 2013

P.162 paling istimewa (20/4/13)


Saya tidak dapat mengkategorikan mana-mana kerusi yang lebih menarik dan sewajarnya menjadi tumpuan seluruh rakyat selain kerusi parlimen P.162 Gelang Patah, Johor.
Setelah diumumkan secara rasmi oleh pihak SPR sebentar tadi, P.162 bakal menyaksikan pertembungan yang paling bersejarah dalam politik Malaysia iaitu antara Penasihat DAP Lim Kit Siang dan bekas MB Johor, Abdul Ghani Othman.

Apa istimewanya P.162?
P.162 mempunyai 106,772 pengundi berdaftar. Pecahan pengundi menurut kaum di P.162 adalah 52% Cina, 34% Melayu, 12% India dan 2% lain-lain kaum. Pada PRU ke 12 lalu calon BN-MCA Tan Ah Eng memperolehi 33,630 undi mengalahkan calon PKR Dr Zaleha Mustafa yang memperolehi 24,779 undi dengan kelebihan 8851 undi (pada PRU 2004 calon BN yang sama menang dengan majoriti 31,666 undi)

Ya apa istimewanya P.162?
Ada beberapa faktor bakal meletakkan P.162 istimewa menurut pemerhatian saya.

PERTAMA: Umno tidak pernah bertanding dikerusi bukan Melayu. Jika dijumlahkan peratusan pengundi Cina, India dan lain-lain bermakna P.162 mempunyai 66% pengundi bukan Melayu berbanding 34% Melayu. Umno TIDAK pernah bertanding dikerusi seumpama ini sejak PRU 1959.
KEDUA: Lim Kit Siang memang merupakan “hero” bagi para pengundi Cina dan kesitimewaan beliau adalah mampu bertanding dimana sahaja kerusi pilihan DAP, dan mampu mencatat kemenangan, walaupun pernah juga tewas. Pokoknya kerusi-kerusi ini lazimnya mempunyai majoriti pengundi yang besar, rata-rata melebihi 75% Cina, contohnya semasa beliau bertanding dan menang di Kota Melaka, Petaling Jaya, Tanjung dan terakhir Ipoh Timur. Kerusi seumpama P.162 tidak pernah dipertaruhkan buat “hero” DAP ini kecuali kini.

KETIGA: Umno tidak pernah bertanding lawan DAP sebegini sengit, orang kanannya bertempur dengan orang kanan DAP, tak pernah berlaku dalam sejarah PRU Malaysia.
KEEMPAT: Jika Kit Siang menang, bermakna DAP sudah boleh ditonjolkan sebagai parti berbilang kaum sebenar kerana P.162 membuktikannya. Dan Kit Siang akan ternobat sekurang-kurangnya dalam rekod DAP sebagai “hero” sebenar-benarnya kerana berjaya menumpaskan orang kuat Umno di gelanggang BN.

KELIMA: Jika Ghani memang, bermakna Ghani adalah “giant killer” sebagaimana Kadoh Agundong satu ketika dahulu merebahkan Haris Salleh (Ketua Menteri Sabah) di Sabah. Dan ini bukan calang-calang punya “kill” kerana yang terbunuh adalah “hero” DAP.
dari Malasian Insider
KEENAM: Jika Ghani menang, awas Umno, dengan kehebatannya itu Ghani layak sahaja bertanding merebut jawatan Presiden Umno, kerana tidak pernah ada pencapaian seumpama ini oleh pemimpin kanan Umno dalam sejarah.

Senarai ini boleh dipanjangkan berjela-jela lagi bagi membuktikan keistimewaan P.162. Kerana istimewanya ia maka marilah kita mengharapkan agar keputusannya juga nanti istimewa.
Rakan saya yang terlibat dengan jentera Kit Siang di P.162 berkata Kit Siang cuba membuktikan kemampuan PR, meyainkan rakyat bahawa PR sudah bersedia dari Utara ke Selatan, sehinggakan beliau sendiri sanggup mengambil risiko bertanding di sini.

Ghani juga barangkali mahu membuktikan sesuatu.
Apa pun semoga rakyat bijak membuat keputusan 5 Mei nanti.

4 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya orang Cina ni perlu satu parti Melayu/Islam yang boleh mencorakkan mereka sepaya menjadi baik dan ikut perintah bukan melalaui kekerasan.

Anonymous said...

Right Lan, kita tunggu & lihat....

Anonymous said...

Erm, point no. 4 tu tak berapa logik, sebab tu kawasan majoriti Cina. Kalau bukan Cina (Melayu/India) yg majoriti & DAP menang, boleh la kata DAP multi-racial party.

Sekali lg, point KEEMPAT tu memang tak kena.

Anonymous said...

BERANI POTONG TELINGA LA KALAU KIT SIANG KALAH.