Monday, April 15, 2013

BN langgar etika guna Sultan (15/4/13)


Sebagaimana pilihanraya-pilihanraya yang lalu, media arus perdana sejurus Parlimen dibubarkan terus menjadi agen dan media rasmi BN. Kempen-kempen BN dengan dacing-dacingnya terpapar secara meluas dalam usaha memancing hati rakyat.
TV3 seperti biasa, kalau ada pertandingan akan terbit sebagai juaranya.

Dalam sibuk-sibuk kempen semua pihak perlu berhati-hati jangan membabitkan pihak dan institusi tertentu yang sepatutnya “non partisan” tidak sepatutnya memihak ke mana-mana. Siapakah mereka ini. Sudah pastilah antaranya pihak Suruhanjaya Pilihanraya sendiri. Dan yang paling utama adalah institusi Raja-raja Melayu.
Raja-raja Melayu ini punya peranan mereka ketika membubarkan Parlimen dan Dewan-dewan Negeri dan setelah selesai pilihanraya iaitu dalam menentukan ketua parti yang menguasai suara terbanyak di dewan untuk diangkat menjadi PM dan MB.

Saya perhatikan dalam keghairahan pihak BN berkempen, mereka telah menyeret pihak istana menjadi sebahagian dari bahan kempen mereka. Klip video “Sayangi Selangor yakini BN” jelas memaparkan wajah Sultan Selangor.
Kalau ya pun “desperate” mahu rampas kembali Selangor, sehingga TV3 memainkan video klip ini saban waktu, janganlah sampai mebabitkan pihak Istana.

Dalam PRU lalu BN bawah Pak Lah telah memuatkan wajah Ketua Polis Negara ketika itu dalam manifesto mereka. Pihak PAS telah membuat bantahan, saya ingat ketika itu sebagai Setiausaha Akhbar Presiden, kita mengeluarkan kenyataan rasmi membantah. Tidak berapa hari kemudian gambar tersebut dikeluarkan.
http://n32.blogspot.com/2008/02/dari-laman-web-malaysiakini-why-is-igp.html

Dalam hal kempen “Sayang Selangor” ini saya kira PR perlu buat bantahan. Jangan lihat remeh perkara ini kerana ia jelas melanggar etika.

 

1 comment:

kampong lad said...

sultan selangor takdak komen ka?