Sunday, April 14, 2013

Apabila satu calon bertanding dua kerusi....(14/4/13)


DAP setakat ini masih belum mengumumkan adakah calon-calonnya nanti akan bertanding di dua kerusi iaitu Parlimen dan Negeri sebagaimana sebelum ini atau adakah cuma Setiausaha Agungnya sahaja seorang yang diberi pengecualian, iaitu Lim Guan Eng kerana beliau Ketua Menteri Pulau Pinang.
PKR pun belum berbuat demikian.

Tetapi PAS telah pun mengumumkan calon-calon di Johor yang akan bertanding kerusi Parlimen dan Negeri.
Secara peribadi saya bersependapat dengan Karpal Singh bahawa kita mesti mempamirkan kematangan dan kedewasaan kita, dengan mengenengahkan satu calon untuk satu kerusi kerana kita punya ramai calon-calon yang berwibawa dan mampu setelah sekian lama kita berada dalam gelanggang demokrasi di Malaysia. PAS lebih kanan dari DAP dari segi usia.

Namun mungkin pimpinan parti mempunyai pandangan berbeza, wallahualam.
Mungkin ada kelebihan yang mereka fikirkan.

Saya berharap begitulah. Tetapi saya juga tidak boleh menafikan bahawa di sana turut ada kekurangannya. Dalam situasi hari ini, musuh akan memainkan isu ini. Contohnya jika calon PAS bertanding dua kerusi satu Parlimen X dan satu DUN Y. Di Parlimen X mereka akan berkempen berilah kemenangan kepada calon BN kerana calon PAS juga bertanding di DUN Y. Di DUN Y pula mereka akan berkempen sebaliknya. Kesudahannya kita bakal menjadi laksana “lebai malang” sini terlepas sana pun terlepas.
Tetapi pandangan ini sekadar pandangan peribadi saya. Saya percaya pihak yang membuat keputusan memandang lebih jauh dari itu. Semoga pandangan dan bacaan mereka benar dan tepat, dan saya salah.

(Tahniah DS Nizar kerana bertanding 1 kerusi bagi menyediakan diri menjadi MB, syabas)

1 comment:

Anonymous said...

Salam tuan. Kalau saya jemput tuan utk ceramah tuan sudi tak?