Friday, November 16, 2012

Bumi Gaza berdarah, kita buat apa?! (16/11/12)


Siang tadi saya mengikuti satu posting oleh anak saudara saya yang bekerja di Putrajaya. Katanya malang teks khutbah Jumaat di masjid yang beliau hadiri tidak langsung berdoa untuk saudara kita di Palestin. Beliau menerima beberapa komen dari rakan-rakannya yang lain yang turut menyatakan begitu juga di masjid yang mereka hadiri. Dan malangnya masjid yang saya hadiri di Subang Jaya juga langsung jangankan menyentuh kesengsaraan yang menimpa saudara kita di Palestin, berdoa untuk mereka pun tidak.
Begitulah keadaan kita di sini sedang terbaru menurut BBC jumlah yang syahid di Gaza sudah mencecah 21 dan serangan udara oleh jet-jet pengebom Negara Haram Israel terus berjalan sudah masuk tiga hari.

Hari ini hari Jummat, penghulu segala hari, hari yang besar dalam Islam sedang saudara seagama yang berjuang mempertahankan bumi mereka dan berusaha mahu membebaskan Masjid al Aqsa dihujani peluru dari musuh-musuh Allah, dan kita nak berdoa pun tidak peduli…….subhanallah.

Ramai sangat yang bercakap dan mendakwa berjuang untuk Islam tetapi apabila peristiwa seperti ini berlaku, banyak pula alas an diberi, banyak sangat kepentingan dunia yang didahulukan……
Anak yang syahid ini di dukung oleh PM Mesir (kiri) dan PM Palestin
(kanan) siang Jumaat tadi
Dalam dunia Islam hari ini, hari Jumaat, kita boleh lihat tiadalah yang sejujur dan seikhlas kerajaan Mesir. Presiden Morsi telah mengarahkan Perdana Menterinya Hisham Qandil untuk menyeberangi sempadan masuk ke dalam bumi bergolak Gaza bagi bertemu pimpinan Hamas untuk menyatakan sokongan padu rakyat Mesir terhadap rakyat Gaza, Palestin.

Di Gaza, dihadapan pimpinan Palestin Hisham Qandil berkata sebagaimana dipetik BBC:
Kami merasakan kesengsaraan rakyat Gaza. Palestin adalah degup jantung dunia Islam, dunia Islam tidak akan aman sekiranya jantungnya menderita.

Itulah pimpinan Islam sebenar. Ya Allah berikanlah kekuatan kepada kerajaan Islam Mesir untuk menjadi teraju dunia dan gerakan Islam, menyelematkan Palestin dan melenyapkan musuh-musuh Mu.
Di Gaza semasa mengunjungi hospital di sana, PM Hisham Qandil bersama PM Palestin Ismail Haniyeh mendukung mayat seorang syuhada kecil, yang syahid akibat serangan binatang Israel. Menurut BBC darah syuhada kecil itu terkena dan terpalit pada baju PM Mesir……dan kita di sini buat apa???

Sementara itu tentera kerajaan haram Israel dilaporkan sedang berkumpul di sempadan Gaza, bersedia untuk melancarkan serangan darat.
Di TV3 sewaktu posting ini dibuat sedang hebat mengumumkan berbillion wang ditabur untuk pembangunan Negara di sana-sini. Parti-parti lain sedang sibuk buat persiapan untuk menang pilihanraya. Bumi Palestin berdarah dan terus berdarah…..malangnya di sini khatib yang kerjanya baca khutbah pun langsung tidak ringan lidahnya untuk berdoa buat Palestin.

 

 

No comments: