Tuesday, July 31, 2012

Karpal terus mengundang masalah (31/7/12)


Semakin sabar kita menghadapi dugaan Ramadhan semakin menjadi-jadi pula komen dan kritikan berkenaan Negara Islam dan Hukum Hudud. Ia bermula apabila Ketua Dewan Pemuda PAS menegaskan kembali perjuangan dan pendirian PAS apabila berdebat dengan wakil Umno sebelum Ramadhan lalu.
Rupanya penegasan itu berdesing di telinga Karpal Singh, Pengerusi DAP sehingga beliau bangkit mengulangi pendiriannya yang memang jelas sebelum ini bahawa Negara Islam dan Hudud tidak ada tempat di Malaysia yang berbilang kaum.

Saya kira setelah Mursyidul Am PAS membuat penjelasan sebagaimana saya ulas dalam posting sebelum ini, isu ini reda, rupanya tidak.
Desingan di telinga Karpal terus riuh, mengakibatkan beliau perlu bangkit lagi menyerang Ustaz Nasaruddin Tantawi. Dalam NST hari ini beliau dipetik sebagai berkata:

"I must warn this political upstart to mind his language. No one, no party (and) no organisation can claim to have monopoly of God," Karpal said.
Saya mesti memberi amaran kepada ahli politik setahun jagung ini agar menjaga mulutnya. Tidak ada satu parti atau organisasi yang boleh mendakwa bahawa mereka memonopoli Tuhan

Kelihatan komen-komen Karpal ini semakin hamper menyinggung hati dan perasaan umat Islam dan beliau harus berhati-hati. Beliau dalam kenyataannya di NST menyatakan bahwa kononnya kenyataan Nasaruddin akan mengakibatkan Pakatan Rakyat nanti kehilangan undi, tapi dalam waktu yang sama beliau tidak sedar serangan terbuka seumpama ini terkena atas batang hidup setiap individu Muslim dan ia boleh mengakibatkan sokongan orang Melayu Islam turut terjejas.
Nasaruddin dalam kenyataannya sebelum ini menyatakan sesiapa yang menolak Hukum Hudud adalah “kufur” atau dalam isitlah Inggerisnya “non-believer”. Saya yakin rujukannya adalah kepada orang Islam. Malah beliau berkata wajarlah Karpal menolak Hudud kerana beliau “non believer’.

Dan memang diakui bahawa sesiapa yang bukan Islam adalah “non believer” sebagaimana orang yang tidak Kristian bagi orang Krisitian adalah “non believer” dan orang yang tidak Sikh bagi orang Sikh adalah “non believer”. Apa amasalahnya dan kenapa harus Karpal mahu cari masalah?
Kerana itu orang Islam percaya sebagaimana diajar di dalam al Quran dalam surah al Kafirun:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat. Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku".

Say : O ye that reject Faith! [1] I worship not that which ye worship, [2] Nor will ye worship that which I worship. [3] And I will not worship that which ye have been wont to worship, [4] Nor will ye worship that which I worship. [5] To you be your Way, and to me mine. (terjemahan Yusuf Ali)
Janganlah ditarik-tarik lagi isu ini melainkan memang kita mahu cari masalah. Samada Karpal akan senyap atau terus mengaum, saya tidak pasti tetapi jika isu ini berterusan yang akan rugi bukan hanya Pakatan Rakyat malah PAS sekali.

PAS sudah menyatakan bahawa ia akan terus menegakkan perjuangannya sebagaimana termaktub dalam dasar perjuangannya iaitu menegakkan Islam.  Karpal berkawan dengan PAS, maka hormatilah dasar parti kawan sendiri.

Semoga reda cepat.


2 comments:

Unknown said...

Karpal Singh oh Kapal Sink or Kapalselam Scorpene cannot Sink.Biarkan Luncai terjun dengan labu labunya....

6803man sarawak said...

Klu hudud sahaja cara nak meraih undi dari org melayu..xpayah la.
Jgn terikut negara lain yg laksanakn hudud.kat m'sia berbilang bangsa,berbilang kaum.
Jgn juga disebabkn nama negara m'sia ni negara islam..nak suka hati wat undang2 sendiri.hormati kaum lain.kaum lain juga byk menyumbang tenaga kemodenan.kami bukan islam kami sgt hormati hak org islam,agama islam.jgn ingat kami terlalu menghormati,nak wat hukum sesuka hati.wa faham,hudud untuk org islam..jgn disebabkn ketidakpuasan hati pada undang2 skarang nak di laksanakn hudud.jgn disebabkn jerung tlepas bilis di tangkap nak laksanakn hudud.lebih baik kita perbaiki undang2 yg sedia ada.sama2 kita hampuskn RASUAH.tanpa rasuah,Yakin M'sia akan aman.(peserta bersih 3.0)