Wednesday, November 02, 2011

Katakan tidak pada Seksualiti Merdeka

Seksualiti Merdeka sebagaimana boleh dibaca di laman webnya http://www.seksualitimerdeka.org/

adalah suatu perkembangan yang perlu kita beri perhatian dan peka terhadapnya.

Sebagaimana dituntut:

Democracy belongs to all. Let’s demand for equal rights and human dignity not just for ourselves, but also for those who are different, whether straight, gay, lesbian, bisexual, intersex, transgender, asexual, unsure or simply fabulous. Let’s be queer without fear.

Inilah cabaran zaman kini yang sebelum ini tidak pernah terlintas di benak pemikiran kita. Kalau sekadar tuintutan terhadap kebebasan berhimpun, kebebasan bersuara, itu sesuatu yang lazim sejak sebelum Merdeka, tetapi kebebasan dan hak untuk menjadi gay dan lesbian serta mengamalkan cara hidup songsang adalah sesuatu yang diluar adat dan budaya apalagi agama dan kepercayaan kita.

Memang kita sedar ada dalam masyarakat hari ini mereka yang mengamalkan gaya hidup demikian samada secara terang-terangan atau bersembunyi walaubagaimanapun memberi kebebsan bagi mereka menuntut agar diizinkan cara hidup sedemikian adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh masyarakat kita.

Di sinilah tahap toleransi kita diuji. Kalau mahu jadi liberal dan bebas mutlak ayuh kita sokong dan songsangkan terus apa yang kita amalkan selama ini, pergi jahanam dengan anutan, budaya, adat dan apa sahaja.

Tetapi kalaulah ada sekelumit kesedaran dan keinsafan bangkit dan katakan tidak kepada “Seksualiti Merdeka”!

1 comment:

Mat Debu said...

TIDAK