Tuesday, October 04, 2011

Singapura majoriti Cina lebih 100 tahun dahulu

Baru-baru ini saya terbaca sepotong berita berkenaan jumlah bilangan penduduk terkini di Singapura. Menurut laporan Population Trends 2011 dari Republik berkenaan setakat Jun 2011 jumlah penduduk Singapura adalah seramai 5.18juta orang.


Dari jumlah berkenaan 3.79 juta merupakan rakyat Singapura samada warganegara atau pemastatutin tetap manakala 1.39 merupakan warga asing.

Menurut laporan itu juga 74 peratus warga Singapura berketurunan Cina, 13 peratus Melayu dan 9.2 peratus India.

Saya menonjolkan perkara ini kerana kebetulan sedang membaca buku karangan Isabella Bird berjudul “The Golden Chersonese” yang merupakan rakaman pengalaman penulis sepanjang menjelajah Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu sekitar 1880 iaitu 131 tahun lalu.

(Banyak fakta menarik dan bersejarah khasnya berkenaan tanah air kita dirakamkan oleh wanita Inggeris ini yang pada tahun 1892 dilantik sebagai wanita pertama fellow Royal Geographical Society) (Saya memang akan berkongsi dengan pengunjung blog ini beberapa maklumat yang saya kira sangat menarik khasnya berkenaan keadaan tanah air kita sekitar tahun 1800an yang tiada rakaman tepat oleh para penulis tempatan ketika itu).

Benarkah Singapura ini asalanya mejaoriti Melayu? Sekurang-kurangnya itulah yang telah difahamkan kepada saya sebelum ini dan pernah menjadi mainan politik beberapa kalangan orang politik bahawa kononnya jika tidak berhati-hati Tanah Melayu nanti jadi macam Singapura!

Menurut penulis (yang memperolehi akses pada dokumen dan statistic “kerajaan” ketika itu) bancian pulau berkenaan untuk tahun 1881 menunjukkan bahawa terdapat 139,208 orang penduduk di Singapura.

Pecahan penduduk menurut kaum ketika itu adalah:

Cina 86,766 Melayu 22,114 India (yang disitilah Tamil) 10,475

Selebihnya:

Jawa (dari Indonesia) 5,881 Serani 3,091 dan selebihnya warga asing termasuk Inggeris dan Eropah.

Walaupun penulis merakamkan orang Melayu sebagai “native” tetapi menurut rakamannya :

Then there are the native Malays who have crowded into the island since we acquired it till they number 22,000 ....

(Kemudian terdapat warga Melayu yang telah membanjiri pulau ini sejak kita (Inggeris) menguasainya sehinggalah bilangan mereka seramai 22,000....)

Dalam erti kata lain bilangan orang Melayu di Singapura telah jauh diatasi oleh kaum Cina sejak awal-awal lagi. Menurut penulis:

The Chinese who number 86,000 out of a population of 139,000 are not only numerous enough but rich and important enough to give Singapore the air of a Chinese town with a foreign settlement.

(Masyarakat Cina yang berjumlah 86,000 dari jumlah penduduk 139,000 bukan sahaja ramai tetapi kaya dan terlalu penting buat Singapura sehingga memberinya nafas bagaikan Pekan Cina dengan penempatana asing)

Berdasarkan maklumat ini Singapura sejak 1880 lagi sudah mempunyai penduduk yang majoritinya kaum Cina. Melayu mungkin majoriti lebih awal dari itu membawa kita kembali kepada kisah Singapura dilanggar todak dan Sang Nila Utama sekitar 1500.

Sekadar berkongsi dengan pengunjung blog ini.

No comments: