Tuesday, October 04, 2011

Melayu di Singapura 1880an

Ada beberapa lagi catatan menarik Isabella Lucy Bird dalam “The Golden Chersonese” berkenaan Singapura di tahun 1880an yang mahu saya kongsi dengan pengunjung blog ini.

Saya sangat minat mahu mengetahui bagaimana hidup penduduk di rantau kita ini 100 tahun dahulu atau lebih. Kita mungkin boleh menjejak sejarah penghidupan 50-60 tahun lalu, tetapi apabila menjangkau ratusan tahun seakan ada suatu jurang yang memisahkan kita. Barangkali kerana tiada catatan yang sempurna.

Bagaimana hidup orang melayu contohnya di zaman Kesultana Melayu Melaka, jika adapun catatan ia sangat kabur begitu juga di zaman Portugis 155 dan Belanda kemudiannya.

Puncanya kerana tiada banyak catatan yang boleh kita pegang. Antara yang ada adalah catatan dan rakaman Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir yang menghasilkan dua karya penting iaitu “Kisah pelayaran Abdullah (1838)” dan “Hikayat Abdullah (1849)”.

Yang lain kebanyakkan adalah catatan dan rakaman orang asing khasnya Inggeris, Portugis dan Belanda. Sebagaimana rakaman Isabalella Bird ini.

Berbalik kepada Singapura semasa Bird melawatinya pada 1879, menurut penulis ketika itu malapetaka yang paling besar di Singapura adalah ancaman serangan harimau. Ya Harimau! Tulis beliau:

“(tigers )... carried off about three hundred people yearly.”

Ya ketika itu harimau yang sebahagian besarnya berenang dari Johor membunuh seramai 300 orang penduduk pulau itu setahun! 300 adalah satu angka yang bear, saya yakin agaknya bilangan kematian dalam kemalangan di Singapura hari ini pun taks eramai itu.

Dari segi pendapatan pula menurut penulis Singapura ketika itu mencatatkan pendapatan hampir setengah juta pound sterling setahun dengan hutang Cuma seratus ribu pound sterling setahun.

Bagaimana orang Melayu ketika itu? Tahukah anda fesyen orang Melayu ketika itu menurut penulis adalah :

Malays in red sarongs (Melayu berkain sarong merah)

Beliau mencatat bahawa orang Melayu di Singapura ketika itu banyak tercebur dalam industri perikanan dan sebahagian besar anggota polis di Singapura berbangsa Melayu. Malangnya tiada seorang Melayu pun menurut penulis merupakan seorang saudagar yang berjaya.

Tetapi yang pastinya orang Melayu sangat taat pada Inggeris malah beliau mencatat:

The Maharajah of Johore sovereign of a small state on the nearest part of the mainland, a man much petted and decorated by the Biritish government for unswerving fidelity to the Biritish interests.

Begitulah kehidupan di Singapura ketika itu, semuanya tunduk dan senang serta taat pada Kerajaan Inggeris dari orang Melayu kebanyakkan sehinggalah yang berada di istana!

No comments: