Friday, October 07, 2011

Bajet: Dari padang bola lebih baik bina rumah kos murah

Pasti ramai yang beri tumpuan kepada pembentangan Bajet oleh Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri selepas solat Jumaat petang tadi.

Bajet 2012 memperuntukkan RM232.8 bilion untuk melaksanakan segala pelan permbangunan kerajaan Persekutuan. Diperingkat ini cadangan bajet itu sudah barang tentu sedang dianalisa, dikaji dan didalami oleh ramai pihak selain ahli-ahli parlimen.

Kebetulan pembentangan bajet tadi serentak dengan siaran langsung perlawanan persahabatan bolasepak antara Malaysia dan Australia. Harapan tinggi yang diletakkan oleh peminat bolasepak tempatan ke atas pasukan kita hampa apabila Malaysia dibelasah 5-0.

Apa kena mengena dengan bajet?

Kebetulan dalam bajet yang dibentangkan tadi kerajaan memperuntukkan sebanyak RM50 juta untuk mempertingkatkan aktiviti rekreasi terutama bolasepak. Peruntukkan itu dicadangkan akan dibelanja untuk pembinaan padang bolasepak lengkap dengan kelengkapan rumput tiruan dan lampu limpah di 30 lokasi seluruh Negara.

Mungkin kerajaan berfikiran dengan perbelanjaan ini sukan yang popular itu akan lebih maju dan bakal melahirkan pasukan tempatan yang lebih hebat.

Entahlah tetapi dengan kekalahan teruk 5-0 tadi kepada pasukan Autralia, cocok agaknya cadangan itu disemak semula. Belanjalah jumlah wang yang besar itu ke bidang yang lebih bermanfaat RM50 juta contohnya boleh membina lebih 1400 buah rumah kos RM35,000 yang boleh memanfaatkan hampir 10,000 rakyat Malaysia yang daif dan miskin.

Anda setuju?

1 comment:

Unknown said...

BELANJAWAN 2011 DIKRITIK HEBAT...

RUJUK ENTRI INI : http://che-armad.blogspot.com/2011/10/top-searching-budgetbajet-belanjawan.html