Tuesday, August 23, 2011

Apa khabar adinda DHUAT.....

Saya gembira menerima SMS dari sahabat lama DHUAT yang boleh dilayari blognya di http://kaset79.blogspot.com/ . Beliau SMS bertanyakan khabar dan saya maklumkan padanya memang kebetulan kebelakangan ini saya terfikirkan beliau, begitulah ikatan persahabatan yang ditaut oleh keimanan dan ketaqwaan barangkali.

Beliau ini istimewa kerana beliaulah yang telah mendorong saya menghidupkan blog ini pada bulan Mei 2004, subhanallah sudah kira-kira 7 tahun lebih. Blog ini dibina oleh beliau dan binaannya kekal sehingga ke hari ini, saya cuma mengisinya dengan posting hinggalah kesat ini.

Beliau berkongsi minat dengan saya dalam mengeluarkan pandangan-pandangan terhadap sebarang dan apa sahaja isu. Kami pernah belumba-lumba membaca buku, kalau berjumpa masing-masing akan update buku apakah yang sedang dibaca, begitulah kami.

Minat saya membaca memang tidak pernah berhenti. Saya biasanya membeli buku yang saya minati dan membaca kadangkala dua tiga buah buku dibaca berselang-selang. Sekarang ini untuk pengetahuan adinda DHUAT saya sedang membaca 1) A doctor in the house karangan Tun Dr M 2) Hikayat Abdullah oleh Hamzah Hamdani berkenaan Abdullah Munshi 3) The Golden Chersonese oleh Isabella Bird – berkenaan pelayaran dan catatatn kunjungan penulis ke Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu sekitar 1870an.

Saya juga dalam bulan Ramadhan ini baru membeli koleksi buku fiqah sebanyak 3 jilid iaitu Alfiqh Alwadhih atau Fiqah Lengkap karangan Dr Muhammad Bakar Ismail sebagai bahan rujukan.

Insyallah saya akan berkongsi dengan pengunjung blog ini beberapa penemuan menarik dalam pembacaan saya itu terutama dalam “Hikayat Abdullah” dan “The Golden Chersonese”.

Munsyi Abdullah ada menulis: “Kata orang arif: Apabila engkau mendapat wang, belikan emas; jualkan emas itu, belikan intan; jualkan intan, belikan manikam; jualkan manikam, belikan ilmu.”

No comments: