Monday, May 09, 2011

Tun Dr Mahathir Melayu yang semakin pelupa

Keputusan Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak terus menjadi bahan perbualan di bibir orang politik sehingga hari ini. Walaupun BN Sarawak kekal menang dengan majoriti dua pertiga kerusi namun beberapa trend yang terbit dari keputusan tersebut menjadi tajuk ulasan dan kupusan hangat sesetengah pihak.

Seharusnya keputusan rakyat dihormati oleh semua. Keputusan samada masyarakat Melayu, Melanau, Iban, Dayak, Cina atau Orang Ulu untuk memilih parti yang mereka yakini jangan dijadikan suatu kebimbangan sehingga mencetuskan prejudis dan syak wasangka sedangkan demikianlah amalan demokrasi, rakyat diberikan hak untuk menyatakan pilihan mereka. Keputusan mereka itu jangan dihukum tetapi diraikan kerana rakyat telah bersuara secara aman dan bebas.

Apabila BN contohnya menang besar dalam Pilihanraya Umum 2004 sehingga menawan kembali Terengganu dan meninggalkan Kelantan di bawah tangan PAS dengan majority yang rapuh keputusan rakyat itu dihormati. Apabila di Selangor contohnya dalam PRU 1995, pihak pembangkang ditolak sehingga DAP hanya bertahan dengan 1 kerusi iaitu melalui Teng Chang Khim di Kelang (sekarang Dato’) kecenderungan masyarakat Melayu, Cina dan India untuk kembali bernaung di bawah BN tidak pernah dipertikaikan.

Mengapa apabila ada segmen rakyat menolak BN contohnyanya dalam kes Sarawak maka ditonjolkanlah seolah masyarakat tertentu berbahaya dan mahu wujudkan dominasi dan ketegangan.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad baru-baru ini apabila mengulas perkembangan politik semasa menyatakan:

“.....sekarang kita lihat apa berlaku pada Pilihanraya Negeri Sarawak ke 10 lalu, kaum Cina hanya mahu bersama kaumnya dan tidak mahu bekerja dengan orang Melayu.”

Reaksi Dr Mahathir ini apabila melihat DAP memenangi 12 dari 15 kerusi yang dipertandinginya di Sarawak dirata-rata kerusi majoriti Cina. Tetapi apakah benar kenyataan bahawa kaum Cina hanya mahu bersama kaumnya? Tidakkah kenyataan serupa ini merendahkan intelek dan kewibawaan masyarakat tersebut?

Apa pun yang nyata komen bekas PM itu meleset dan mungkin dikeluarkan kerana menyedari bahawa BN dan bukannya Negara atau rakyat yang sesungguhnya akan menghadapi masa depan yang kelam. Ianya meleset kerana DAP diketahui bukan bersendirian dalam PR Negeri Sarawak mahupun PRU ke 12 yang lalu. Jika MCA dan Gerakan bersekongkol dengan Umno melalui BN, DAP diketahui umum termasuk oleh Dr Mahathir sendiri bekerjasama dengan PKR dan PAS melalui Pakatan Rakyat.

Kaum Cina, India dan Melayu di dalam Pakatan Rakyat sebagaimana yang di dalam BN menyedari bahawa mereka perlu bekerjsama jika mahu berkuasa dan berperanan dalam arus perdana politik Negara. Tiada suatu kaum boleh berkuasa secara mutlak di Malaysia melainkan di negeri-negeri tertentu contohnya Kelantan dan Terengganu yang memang didominasi orang-orang Melayu.

Bukan menjadi rahsia lagi bahawa di Sarawak tempoh hari DAP ketara bersama PKR dan PAS. Demikian juga calon-calon PKR dan DAP yang bertanding masing-masing menzahirkan secara terbuka kerjasama mereka melalui Pakatan Rakyat. Jadi dimanakah bukti kenyataan Dr Mahathir itu bahawa kaum Cina hanya mahu bersama kaumnya dan tidak mahu bekerja dengan orang Melayu.

Lupakah Dr Mahathir (yang mempopularkan terma “Melayu mudah lupa” itu) bahawa semasa DAP mendominasi Pakatan Rakyat di Perak pada PRU ke 12 lalu, calon yang diangkat sebagai Menteri Besar Perak adalah dari PAS, orang Melayu Islam.

Sesungguhnya masyarakat Cina sebagaimana masyarakat lain dalam Negara berhak untuk memilih dan memutuskan apa sahaja dalam amalan demokrasi yang dianuti oleh Negara kita. Saya merasakan Dr Mahathir lebih bimbang kepada kemampuan Pakatan Rakyat, berbanding dengan apa yang beliau cetuskan itu. Begitulah juga pimpinan lain dalam BN khasnya Umno dan MCA.

Sekiranya masyarakat Cina kekal trendnya begini sebagaimana yang ditunjukkan dalam PRU ke 12 dan Pilihanraya Sarawak baru-baru ini, ditambah dengan sokongan orang-orang Melayu yang pernah bangkit mengundi protes dalam PRU 1999 di era Reformasi serta masyarakat India yang sudah bosan dengan kepimpinan mereka dari MIC, tidak mustahil lanskap politik Negara akan turut berubah.

Itulah sebenarnya kebimbangan Dr Mahathir dan beliau pula sebagaimana doa Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor satu ketika dahulu, akan hidup menyaksikan kejatuhan Umno dan BN. Itulah kebimbangan beliau.

Malaysia perlu belajar menghormati suara rakyat sekiranya kita masih percaya dengan sistem demokrasi yang telah kita amalkan sejak lebih 50 tahun dahulu. Hari ini kita hidup menyaksikan Negara-negara yang mengawal, mengekang dan menghapuskan demokrasi satu per satu runtuh di hadapan mata kita. Malaysia jangan jadi seperti Libya, Mesir, Syria dan Negara-negara Timur Tengah lain.

Dan rakyat pula jangan diancam dan ditakut-takutkan dalam bersuara. Rakyat Malaysia sudah matang dan dewasa. Mereka terdedah kepada maklumat dan berilmu. Jika mereka menolak parti atau kelompok tertentu kerana parti dan kelompok itu rasuah, zalim dan pincang, maka mereka sesungguhnya berhak berbuat demikian. Tidak kiralah orang Cina, Melayu atau India, siapalah kita untuk memaksa mereka menyokong yang kotor dan durjana.

ARTIKEL INI TERBIT DALAM AKHBAR MINGGUAN SIASAH BIL.

4 comments:

Anonymous said...

tak payah dok layan orang tua ni kalau nak pakai cara dia befikiaq jangan bagi orang cina atau bangsalain mengundi bagi saja kat orang melayu buat pilihan dalam pilihan raya habeh cerita jadi bila nak jadi PM tak lah dari kaum sejenis dengan dia iaitu mamak pula tu

Anonymous said...

Halooo.....Sapa kata dia Melayu woi...Mamak Keling daaa...

Anonymous said...

dia memang pelupa..lupa dia bukan melayu dan lupa juga dia penipu melayu....

Anonymous said...

Mamak keling yg membawa agama kepada anda. Kalau tak, sembah api la. Please look on the history. Org arab dtg ke melaka shj ye. Lupa kot writer blog ni. Silalah hentam saya. Cuma jgn lupa saya org islam ye. Org islam tak elok mencaci.