Wednesday, March 30, 2011

Bertenagakah Majlis Fatwa Kebangsaan?

Malam semalam JK Fatwa Kebangsaan bersidang membincang selara dan sepakat mengeluarkan hukum dan fatwa diremi Menteri di JPM Datuk Jamil Khir Baharom

Malam semalam Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam Datuk Jamil Khir Baharom telah merasmikan suatu persidangan khas Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang akan bersidang selama 3 hari.

Persidangan itu adalah bagi membincangkan langkah dan usaha bagi menyelaras dan bersepakat dalam mengeluarkan hukum dan fatwa di seluruh Negara. Dalam erti kata lain jika di Selangor contohnya telah difatwakan rokok itu haram maka bagaimana mahu menyelaraskan agar fatwa ini turut terpakai atau dipertimbang di negeri-negeri lain.

Saya kira langkah ini baik tetapi tidak pasti bagaimanakah kesudahannya. Yang tentu perkembangan pengharaman judi di seluruh negeri Kelantan itu suautu kes yang menarik yang seharusnya diperbincangkan juga oleh jawatankuasa ini. Jangan pergi kepada isu remeh temeh. Pergi dan tangani isu pokok yang tidak perlu pun difatwakan tetapi perlu kepada kaedah perlaksanaan dan penguatkuasaan contohnya pengharaman judi, arak dan lain-lain.

Kalau Kelantan haram takkanlah Johor halal?

No comments: